De autoconstructeurs moeten dringend meer elektrische modellen verkopen. Sinds 1 januari gelden nieuwe spelregels in Europa: alle auto's die een merk verkoopt, mogen samen een gemiddelde CO2-emissie optekenen tot 95 gram per kilometer. Lukt dat niet, dan volgen er boetes die in de miljoenen of zelfs in de miljarden kunnen lopen. Volledig elektrische auto's met een nuluitstoot en plug-inhybrides die vaak onder 50 gram blijven, kunnen voor de berekening van dat gevreesde gemiddelde een he...

De autoconstructeurs moeten dringend meer elektrische modellen verkopen. Sinds 1 januari gelden nieuwe spelregels in Europa: alle auto's die een merk verkoopt, mogen samen een gemiddelde CO2-emissie optekenen tot 95 gram per kilometer. Lukt dat niet, dan volgen er boetes die in de miljoenen of zelfs in de miljarden kunnen lopen. Volledig elektrische auto's met een nuluitstoot en plug-inhybrides die vaak onder 50 gram blijven, kunnen voor de berekening van dat gevreesde gemiddelde een hele hulp zijn. Elk merk heeft dus stilaan een of meer elektrische of hybride modellen in zijn gamma. Na de vernieuwde versie van de Mini Countryman plug-inhybride, waarover we enkele weken geleden schreven, heeft Mini ook een volledig elektrisch model klaar: de Cooper S Electric. Vanaf de eerste kennismaking merk je snel een andere filosofie dan bij concurrenten zoals de Nissan Leaf, de BMW i3 of de Renault Zoë: die auto's doen je meteen ervaren dat ze elektrisch zijn. Niet het minst omdat de bestuurder vanaf het eerste moment wordt getrakteerd op een symfonie van flikkerende lichtjes en bliepgeluidjes, alsof het merk je ervan wil overtuigen dat je in een futuristische auto zit. Daar is niets van te merken in de Cooper S Electric: je zit gewoon in een Mini, met het vertrouwde dashboard. Alleen in details verschilt de elektrische versie van de benzine- of de dieselversie, zoals het radiatorrooster, de aerodynamisch gevormde velgen, de laadklep op de flank en gele accenten. Ook onderweg krijg je een vertrouwd gevoel. De elektrische Mini voelt ietsje zwaarder aan, maar behoudt de typische strakke stuurslag. Omdat de batterij in de vloer gemonteerd zit, heeft de Cooper S Electric een laag zwaartepunt en kleeft de wagen dus goed tegen het wegdek. Volgens de nieuwe WLTP-norm ( worldwide harmonized light vehicles test procedure) haalt de elektrische Mini een maximaal rijbereik van 235 kilometer. Dat is minder dan de Zoë van Renault en de 208 van Peugeot, die allebei een eind voorbij de 350 kilometer zitten. Bovendien moet je in de praktijk rekening houden met iets minder dan de norm: in de test raakten we 210 kilometer ver. Dat betekent dat de Mini Cooper S Electric zich vooral profileert als een stadsauto.