Had u totnogtoe een licht onbehaaglijk gevoel bij het zien van de Audi TT Coupé? Zoiets van 'knap, maar misschien iets te opvallend voor mij'? Wel, speciaal voor u heeft Audi een valabel, maar ietwat discreter alternatief klaar: de S3 - een sportieve auto met prestaties en een rijgedrag om 'u' tegen te zeggen.
...

Had u totnogtoe een licht onbehaaglijk gevoel bij het zien van de Audi TT Coupé? Zoiets van 'knap, maar misschien iets te opvallend voor mij'? Wel, speciaal voor u heeft Audi een valabel, maar ietwat discreter alternatief klaar: de S3 - een sportieve auto met prestaties en een rijgedrag om 'u' tegen te zeggen. Hoewel de S3 op het eerste gezicht weinig verschilt van de A3, zijn de onderhuidse verschillen zeer opvallend. Een krachtiger indruk maakt de S3 in ieder geval: de wielkasten hebben een meer uitgesproken vormgeving waardoor de wagen 28 mm breder is dan zijn A3-broertje. Zijn krachtige verschijning wordt nog eens extra in de verf gezet door de grote luchtinlaten in de voorbumper, die in koetswerkkleur is uitgevoerd. Andere verschilpunten zijn het S-symbool op het radiatorrooster, de xenonkoplampen achter helder glas en de in de voorschort geïntegreerde mistlampen. De wagen ziet er ook gebalder uit, iets wat te danken is aan het sportonderstel, de hoogte (8 mm minder dan de A3) en de harmonieus in de daklijn geïntegreerde dakspoiler boven de achterruit. Het sportief ogende interieur met Recaro-sportzetels en het aangepaste instrumentenbord zorgen dan weer voor de sportieve noot in de luchtige passagiersruimte. Rijden met een S3 is synoniem van superieur, veilig rijplezier. Daarvoor zorgen vooral de permanente quattro-vierwielaandrijving en de sportieve ophanging. Inzake motorvermogen hoeft u zich zeker niet blind te staren op de TT. De Coupé TT Turbo heeft een maximaal vermogen van 224 pk, 14 pk meer dan de S3. Belangrijker evenwel is het motorkoppel, dat in de S3 slechts 10 Nm minder is dan in de TT Turbo-krachtbron. Hierdoor (koppel beschikbaar tussen 2100 en 5000 toeren) accelereert de S3 voorbeeldig in alle omstandigheden en levert de compacte auto elasticiteitswaarden uit de sportieve klasse. Typisch voor de S3 zijn ook de korte verhoudingen van de versnellingsbak, waardoor de bestuurder de turbokracht optimaal kan benutten. Dankzij de quattro-aandrijving, het sportonderstel en de nauwkeurige, directe en zachte stuurinrichting, beschikt de S3 over een uiterst wendbaar en soepel rijgedrag en een uitmuntende, constante grip op het wegdek.De discrete S3 zal de sportieve rijder vooral overtuigen door zijn levendigheid en dynamische reacties. Ook de onverstoorbare wegligging en zijn indrukwekkende koersstabiliteit in de bochten - zelfs wanneer die tegen hoge snelheid worden genomen - zullen overtuigen.De S3 is in België verkrijgbaar vanaf november.PATRICK OP DE BEECK