De cijfers en cirkels met de reikwijdte van moderne, en al volop gebruikte, regio-jets vanuit Deurne, in Trends van 20 augustus 1998, leidden bij de chefs van die luchthaven en haar medestanders voor de verlenging van de startbaan tot een polemiekje. Een briefschrijver stelt onder meer: "Ik acht het kortzichtig om lijndiensten vanuit Deurne te beperken tot de omringende landen en het getuigt van een gebrek aan visie om ook niet te denken om havensteden als Barcelona en Lissab...

De cijfers en cirkels met de reikwijdte van moderne, en al volop gebruikte, regio-jets vanuit Deurne, in Trends van 20 augustus 1998, leidden bij de chefs van die luchthaven en haar medestanders voor de verlenging van de startbaan tot een polemiekje. Een briefschrijver stelt onder meer: "Ik acht het kortzichtig om lijndiensten vanuit Deurne te beperken tot de omringende landen en het getuigt van een gebrek aan visie om ook niet te denken om havensteden als Barcelona en Lissabon te verbinden met Antwerpen." Deze correspondent, een Boeing-piloot, vertelt onrechtstreeks wat de bedoeling is van de verlenging: Antwerp City Airport dient een luchthaven te worden die een eind verder gaat dan het aanbieden van point-to-point verbindingen voor zakelijke passagiers met hoge frequentie (bijvoorbeeld Antwerpen-Basel). Deurne moet sterker concurreren met Zaventem voor alle intra-Europese vluchten. Terug naar de reikwijdte van moderne regio-jets vanuit Deurne. Onze eerste cijfers, van Sabena-specialisten die de Avro van British Aerospace door en door kennen, voeden de stelling dat een verlenging van Deurne niet hoeft. De Avro haalt het dubbele van de afstand die de Kamer van Koophandel vraagt (dus 2000 in plaats van 1000 kilometer), vertrekkend vanop de huidige startbaan. De Avro staat te koop op het rek. Sabena heeft er 24. Trends vroeg aan de bouwer van de Avro, British Aerospace, een officiële berekening van de Avro RJ85 range from Antwerp. De cijfers van British Aerospace tonen dat ook bij temperaturen van 25 °C in Deurne (wat op jaarbasis de uitzondering is) een Avro RJ85 heel Europa kan bereiken met volle bezetting. Lissabon, Stockholm en Helsinki kunnen probleemloos worden aangevlogen vanop het huidige Deurne. British Aerospace vertrekt van de volgende gegevens: maximum take-off weight van het toestel 43.999 kilogram, maximum landing weight 38.555 kilogram, maximum zero fuel weight 35.834 kilogram, dry operating weight 25.305 kilogram (specificaties Sabena); gewicht van de passagier 84 kilogram, bagagegewicht 10 kilogram of 20 kilogram; temperatuur tijdens de vlucht ISA ( international standard atmosphere); reserves: onder meer 270 kilometer tot aan een uitwijkluchthaven; bijvoorbeeld 15 °C of 25 °C bij vertrek, natte piste. In die omstandigheden kan de Avro RJ85 met volle bezetting en 94 kilogram of 104 kilogram aan passagiergewicht (incluis standaardbagage) vanop Deurne tot in het noorden van Zweden vliegen. Bij 25 °C tot een eind in Marokko, enzovoort.