Het Centrum voor Voortgezette Opleidingen van Vlekho in Brussel (departement Handelswetenschappen) start dit academiejaar met een postuniversitaire studie Master of Sports Management. De opleiding kwam er in samenwerking met het adviesbureau voor sportcommunicatie Com Together.
...

Het Centrum voor Voortgezette Opleidingen van Vlekho in Brussel (departement Handelswetenschappen) start dit academiejaar met een postuniversitaire studie Master of Sports Management. De opleiding kwam er in samenwerking met het adviesbureau voor sportcommunicatie Com Together. "Omdat sport een business is geworden met eigen uitdagingen en kenmerken krijgt ook het managen ervan een professioneel karakter. Het nieuwe programma biedt een uitgebreide kennismaking met de theorie en de praktijk van het vermarkten van de sport en dit voor alle mogelijke betrokken partijen," aldus Vlekho. Daarbij wordt verwezen naar de grote nationale en internationale evenementen ( Euro 2000, Memorial Van Damme, Spa Beach Volley, 20 km van Brussel), die met elkaar wedijveren om aandacht. Ook televisiezenders vechten om de rechten van grote evenementen en competities. Volgens Micheline Goossens-Gevelers, algemeen coördinator van het Centrum voor Voortgezette Opleidingen, heeft een samenloop van omstandigheden geleid tot het creëren van de opleiding. "Er zijn nogal wat oud-studenten van Vlekho in de sportsector tewerkgesteld, vooral in commerciële functies. Bovendien kregen we van meer en meer marketingbureaus te horen dat clubs en fitnesscentra een beroep doen op hun diensten. We zijn ook een kijkje gaan nemen in andere landen. Daaruit bleek dat er in Nederland al opleidingen bestonden rond sportmanagement. In ons land was er nog geen dergelijk postuniversitair programma." In het lesprogramma zal er zowel ruimte zijn voor een wetenschappelijke benadering van het onderwerp als voor praktijkgetuigenissen. Het bekendmaken van de opleiding (onder meer via een mailing) leverde ook reacties op van bedrijven die al onderzoek rond sport hebben gevoerd, onder meer op het vlak van fiscaliteit. De respons op de mailing komt vooral uit de hoek van openbare besturen (sportambtenaren) en van bureaus die klanten in de sportsector hebben.Op de lijst van gastdocenten staan diverse 'grote' namen: Piet Jaspaert (directeur corporate communications KBC), Georges Leekens (bondscoach KBVB), Piet Moons (secretaris-generaal van het Ontwikkelingscomité voor de Belgische Sport), Hein Verbruggen (oud-marketeer, voorzitter van de internationale wielerfederatie UCI), Bob Verbeeck (oud-topsporter, directeur van Consultants In Sport) en de sportjournalisten Frank Raes ( VRT) en Hans Vandeweghe (onder meer Sport International).