Audi pakt uit met een nieuwe versie van zijn Q3. Bekijk die Sportback gerust als een esthetisch meer geraffineerde versie van de compacte SUV. Hij is ook sportiever en dynamischer. Het model is een beetje vergelijkbaar met hoe BMW naast de X1 de X2 heeft gezet. De instapprijs van die nieuwkomer is 34.580 euro voor de 35 TSFi, een benzinemotor van anderhalve liter. Audi stuurde ons op pad met de voorwielaangedreven 35 TDi in Business Edition, de tweeliter turbodiesel van 150 paarden. Op dat prijskaartje staat 38.700 euro. Ruwweg bekeken is dat een meerprijs van 1500 euro in vergelijking met de gewone Q3.

Zet de Q3 en de Q3 Sportback naast elkaar, en je ziet meteen het verschil. De Sportback is een veel dynamischere verschijning, onder meer door de daklijn die 3 centimeter lager is. Onderhuids zijn beide wagens gewoon identiek. Ook het interieur zal heel bekend aanvoelen voor wie de gewone Q3 kent. Knap werk van de designers: ondanks de lagere en meer glooiende daklijn is ook hier ruimte voor 520 liter bagage in de koffer. Daarmee komt de Q3 Sportback best in aanmerking als gezinswagen, op voorwaarde dat de kinderen die je achterin kwijt moet, geen al te opgeschoten adolescenten zijn. Het is aangenaam toeven in deze Audi, want de stoelen bieden een bijna perfecte combinatie van stevigheid en comfort.

Onderweg biedt de minst krachtige turbodiesel meer dan voldoende vermogen en trekkracht, zozeer dat de duurdere 40 TDi met 190 paarden onder de kap eigenlijk een overbodige luxe is. Bestuurders met een beheerste rechtervoet kunnen het verbruik onder 6 liter te houden. Een minpunt is het soms al te aanwezige motorgeluid, dat iets beter gedempt had gemogen. De wegligging is uitstekend. Audi monteert standaard de sportophanging van de Q3 en die levert een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit.

Standaard zijn heel wat elektronische rijhulpmiddelen, zoals een dodehoekwaarschuwing, een actieve noodrem met voetgangerdetectie en een rijstrookassistent. Leuk om vast te stellen is dat die laatste behoorlijk discreet ingrijpt. We hebben dat met auto's van de Volkswagen-groep vaak anders geweten.

Audi Q3 Sportback 35 TDi

Motor

4-cilinder, turbodiesel, 1968 cc, 150 pk

Max. Koppel: 340 Nm van 1750 - 3000 t/m

Prestaties

Top: 205 km/u

0-100 km/u in 9,3 sec.

Norm: 4,9 liter

Test: 6,2 liter

Emissie: 129 gr CO2

Instapprijs

38.700 euro

+ : Rijgevoel

- : Motorgeluid

Opties met een prijskaartje

Typisch voor Audi en voor de andere Duitse premiummerken, is de ellenlange optielijst met heel aantrekkelijke items. Zoals een camerasysteem dat 360 graden rondkijkt en in vogelperspectief een beeld samenstelt van de auto en de omgeving. Dat is handig om te parkeren in een beperkte ruimte. Al even typisch: shop wat al te gretig in die opties, en je wordt ongemakkelijk van het prijskaartje. De Q3 Sportback die Audi ons meegaf, moest uiteindelijk 62.510 euro kosten. Inderdaad: voor 23.810 euro aan opties.

Vlotte automaat

Het viel ons de voorbije maanden wel eens op tijdens testritten met een nieuwe Audi met een dieselmotor hoe traag de automatische versnellingsbak soms schakelde. Een gesprek met een ingenieur, off the record, bevestigde ons vermoeden: het was een zoveelste gevolg van dieselgate. Er zijn niet alleen de strengere emissienormen, de ingenieurs van de Volkswagen-groep moeten er ook voor zorgen dat er nooit nog een zwart pufje uit de uitlaatpijp komt. Wie dat spot, zou het in verband kunnen brengen met de emissieproblemen. De automaat van de Q3 Sportback schakelt wel vlotter.