Audi pakt uit met een nieuwe versie van zijn Q3. Bekijk die Sportback gerust als een esthetisch meer geraffineerde versie van de compacte SUV. Hij is ook sportiever en dynamischer. Het model is een beetje vergelijkbaar met hoe BMW naast de X1 de X2 heeft gezet. De instapprijs van die nieuwkomer is 34.580 euro voor de 35 TSFi, een benzinemotor van anderhalve liter. Audi stuurde ons op pad met de voorwielaangedreven 35 TDi in Business Edition, de tweeliter turbodiesel van 150 paarden. Op dat prijskaartje staat 38.700 euro. Ruwweg bekeken is dat een meerprijs van 1500 euro in vergelijking met de gewone Q3.
...

Audi pakt uit met een nieuwe versie van zijn Q3. Bekijk die Sportback gerust als een esthetisch meer geraffineerde versie van de compacte SUV. Hij is ook sportiever en dynamischer. Het model is een beetje vergelijkbaar met hoe BMW naast de X1 de X2 heeft gezet. De instapprijs van die nieuwkomer is 34.580 euro voor de 35 TSFi, een benzinemotor van anderhalve liter. Audi stuurde ons op pad met de voorwielaangedreven 35 TDi in Business Edition, de tweeliter turbodiesel van 150 paarden. Op dat prijskaartje staat 38.700 euro. Ruwweg bekeken is dat een meerprijs van 1500 euro in vergelijking met de gewone Q3. Zet de Q3 en de Q3 Sportback naast elkaar, en je ziet meteen het verschil. De Sportback is een veel dynamischere verschijning, onder meer door de daklijn die 3 centimeter lager is. Onderhuids zijn beide wagens gewoon identiek. Ook het interieur zal heel bekend aanvoelen voor wie de gewone Q3 kent. Knap werk van de designers: ondanks de lagere en meer glooiende daklijn is ook hier ruimte voor 520 liter bagage in de koffer. Daarmee komt de Q3 Sportback best in aanmerking als gezinswagen, op voorwaarde dat de kinderen die je achterin kwijt moet, geen al te opgeschoten adolescenten zijn. Het is aangenaam toeven in deze Audi, want de stoelen bieden een bijna perfecte combinatie van stevigheid en comfort. Onderweg biedt de minst krachtige turbodiesel meer dan voldoende vermogen en trekkracht, zozeer dat de duurdere 40 TDi met 190 paarden onder de kap eigenlijk een overbodige luxe is. Bestuurders met een beheerste rechtervoet kunnen het verbruik onder 6 liter te houden. Een minpunt is het soms al te aanwezige motorgeluid, dat iets beter gedempt had gemogen. De wegligging is uitstekend. Audi monteert standaard de sportophanging van de Q3 en die levert een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit. Standaard zijn heel wat elektronische rijhulpmiddelen, zoals een dodehoekwaarschuwing, een actieve noodrem met voetgangerdetectie en een rijstrookassistent. Leuk om vast te stellen is dat die laatste behoorlijk discreet ingrijpt. We hebben dat met auto's van de Volkswagen-groep vaak anders geweten.