Sportief reizen

© GF

BMW had ooit een 8-reeks in het gamma, maar dat is al een poos geleden. Meer bepaald van 1989, toen hij werd gelanceerd. Hij verdween precies tien jaar later en kreeg geen opvolger. Nu is hij terug, maar tegelijk ook niet. Deze 8-reeks is eigenlijk de nieuwe generatie van de 6-reeks. Bij BMW wil niemand dat uitspreken, omdat de Duitse constructeur zijn 8-reeks wil profileren als de coupéversie van de 7-reeks. Net zoals de coupéversie van de 3-reeks een paar jaar geleden bij de lancering van een nieuwe generatie als 4-reeks in de etalage werd gezet. Ook de 5 GT werd bij zijn vervanging door een nieuwe generatie plots de nieuwe 6. Het resultaat is een nomenclatuur die best logisch in elkaar steekt. Maar de promotie van de 3-reeks coupé naar de 4-reeks, van 5 GT naar 6 GT en van de 6-reeks naar de 8-reeks maakte het voor BMW ook mogelijk telkens de prijs te verhogen voor wat eigenlijk een auto in dezelfde klasse was. Ook nu: de 8 is flink wat duurder dan zijn voorganger. De benzineversie met zijn V8 van 530 paarden kost zelfs 130.000 euro.

De achterbank is veeleer een ornament, zoals vaker in dit soort auto’s.

Naast de 850i met zijn V8-turbobenzine van 530 pk is er ook een turbodiesel van drie liter, goed voor 320 paarden. Met die 840 d trokken we op pad en stelden we snel vast dat de 8 heel wat snediger uit de hoek komt dan de vroegere 6-reeks. Hij is dan ook vier centimeter korter dan zijn voorganger, wat verrassend is: doorgaans zijn nieuwe generaties van een model langer. Komt daarbij dat hij drie centimeter lager bij de grond staat, en je krijgt snel een auto met een dynamischer rijgedrag. Het stuurgevoel is zeer direct en scherp, wat het sportieve gevoel vergroot. Zozeer dat je je gaat afvragen: is dit nu een comfortabele GT om knusjes met zijn tweetjes te reizen, of is de 8 een rasechte sportwagen? Temeer omdat de turbodiesel in normale omstandigheden heel discreet is, maar heerlijk gaat grommen als je wat gretiger accelereert. Hij versnelt als een speer, met dat reusachtige motorkoppel.

Ga je ermee op reis, dan doe je dat met twee. De achterbank is veeleer een ornament, zoals vaker in dit soort auto’s. Maar in de koffer kan je toch een degelijke 420 liter kwijt.

In cijfers

Motor

6-cilinder, turbodiesel, 320 pk (235 kW)

Max. koppel: 680 Nm bij 1750-2250 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 250 km/u

0-100 km/u in 4,9 seconden

Normverbruik: 6,1 liter/100 km

Testverbruik: 7,8 liter

CO2-uitstoot: 154 gr/km

Instapprijs

102.000 euro

+ : Sportieve aard

— : Duurder dan 6-reeks

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content