De omslag is helemaal ingezet. Als we van een constructeur een uitnodiging krijgen om een nieuw model te testen, dan gaat het in drie op de vier gevallen om een EV, de stilaan ingeburgerde afkorting voor electric vehicle of elektrische auto. Een maand geleden voerden we hier de iX op, een SUV waarmee BMW vooral zijn knowhow op het elektrische terrein wil etaleren. Nu serveert het Beierse automerk ons de nieuwe i4, die we gerust de elektrische versie van de 4-Reeks Gran Coupé mogen noemen.
...

De omslag is helemaal ingezet. Als we van een constructeur een uitnodiging krijgen om een nieuw model te testen, dan gaat het in drie op de vier gevallen om een EV, de stilaan ingeburgerde afkorting voor electric vehicle of elektrische auto. Een maand geleden voerden we hier de iX op, een SUV waarmee BMW vooral zijn knowhow op het elektrische terrein wil etaleren. Nu serveert het Beierse automerk ons de nieuwe i4, die we gerust de elektrische versie van de 4-Reeks Gran Coupé mogen noemen. De verwantschap tussen de Gran Coupé en de i4 valt meteen op in de contouren van de auto. Ook het interieur voelt vertrouwd aan. Het grote verschil zit onderhuids: hier geen verbrandingsmotor maar een volledig elektrische aandrijving die zich laat voeden door een wel zeer stevige batterij van 83,9 kWh. In het geval van deze M50 - er komt nog een mildere versie ( zie kolom) - gaat die energie naar twee elektromotoren. De ene stuurt 258 paarden (en een koppel van 430 Nm) naar de voorwielen, de tweede is goed voor 313 paarden (365 Nm) op de achterwielen. Gecombineerd levert dat wat men bij EV's met twee motoren een 'systeemvermogen' noemt van 476 pk (730 Nm) in gewone modus en maximaal 544 pk (795 Nm) bij tijdelijke piekbelasting. Die cijfers maken duidelijk dat we met een extreem sportieve wagen te maken hebben. Vandaar de M (van Motorsport) in de aanduiding van de versie, de letter die BMW voor al zijn zeer sportieve modellen gebruikt. Onderweg gedraagt de i4 M50 zich niet als een vertrouwde M-versie. Of liever: dat doet hij maar voor de helft, meer bepaald met zijn sportieve capaciteiten. Zoals de klassieke M-versies scheurt hij als op rails door strakke bochten en hij accelereert in minder dan 4 seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur. Alleen weet deze elektrische i4 dat te combineren met een behoorlijk indrukwekkend gevoel van comfort, terwijl M-versies met een verbrandingsmotor die deugd bijna allemaal offeren op het altaar van de sportiviteit. En op geen enkel moment heb je het gevoel dat je onderweg bent met een wagen van 2.290 kilo. Dat is een krachttoer van BMW's ingenieurs. De i4 is de best rijdende elektrische auto die we al in handen kregen, als we even geen rekening houden met de onbetaalbare Porsche Taycan.