De Kodiaq, de grote SUV in het gamma van Skoda, is sinds 2017 op de markt. Maar het is ook en vooral een model waarmee Skoda zich heeft losgemaakt van zijn imago, "goedkoop en gewoon deugdelijk". Niet iedereen bij het merk was gerust in die evolutie. Zo plaatsten sommigen vraagtekens bij de instapprijs van de Kodiaq - dik 27.000 euro. Maar kijk, we zijn twee jaar later en er rolden er al 250.000 van de band. Een succes dus, temeer omdat vooral de duurdere topversies goed verkopen. He...

De Kodiaq, de grote SUV in het gamma van Skoda, is sinds 2017 op de markt. Maar het is ook en vooral een model waarmee Skoda zich heeft losgemaakt van zijn imago, "goedkoop en gewoon deugdelijk". Niet iedereen bij het merk was gerust in die evolutie. Zo plaatsten sommigen vraagtekens bij de instapprijs van de Kodiaq - dik 27.000 euro. Maar kijk, we zijn twee jaar later en er rolden er al 250.000 van de band. Een succes dus, temeer omdat vooral de duurdere topversies goed verkopen. Het schonk de denkende hoofden achter het merk het besef dat er ruimte was voor een nog iets duurdere Kodiaq. De marketingboys vlooiden uit dat de gemiddelde klant van die grote SUV vooral een man is van zowat 43 jaar. Dat is een profiel dat liever betaalt voor een parfum van sportiviteit dan voor elegantie en luxe. De duurdere Kodiaq werd dus een sportieve versie, de Kodiaq RS. Hij is snel en behoorlijk wat duurder - vanaf 50.990 euro. De vraag is uiteraard of je de Kodiaq RS nu echt sportief mag noemen. Met hoge auto's is dat sowieso altijd twijfelachtig. Bovendien stopte de Tsjechische dochter van de VW-groep geen scherpe benzinemotor in het vooronder, maar een turbodiesel, weliswaar met een vrachtwagenkoppel van 500 newtonmeter. We zullen het er dus maar bij houden dat de sportieve aard vooral in de opsmuk en de afwerking zit, en dat de Kodiaq RS gewoon een snelle, leuke en behoorlijk comfortabele SUV is, die er natuurlijk wel heel sportief uitziet. De acceleratie is scherp - zeven seconden vanuit stilstand naar honderd per uur - en de topsnelheid reikt een eind voorbij de 200 km per uur. Maar een grote SUV is niet gemaakt om van de ene naar de andere bocht te gooien. En vooral: in gewoon verkeer heeft de Kodiaq RS helemaal geen harde ophanging zoals je dat in echt sportieve auto's mag verwachten. Je hoeft de adem niet in te houden als je over een verkeersdrempel schuifelt. Daarnaast behoudt de Kodiaq RS uiteraard zijn zeer praktische aard, en is daarom geknipt als een ruime gezinswagen. Zo is hij ook verkrijgbaar met een derde stoelenrij, goed voor een totaal van zeven plaatsen. Meer moet dat niet zijn om de kinderen met sportief ogende wielen naar school te brengen.