Wedstrijd in energie-efficiëntie

De tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge is een race die over een afstand van 3021 km dwars door Australië loopt, van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. De raceauto's zijn elektrisch en moeten worden aangedreven door zonne-energie en herwonnen kinetische energie. De wedstrijdwagens zijn een staaltje spitstechnologie in rendement, aerodynamica en zonnepanelen. Van 13 tot 20 oktober staat België voor de achtste keer aan de start. Ons land won twee van de jongste vier edities. Negentien ingenieursstudenten van de KU Leuven werkten ruim een jaar aan de BluePoint, de achtste Belgische zonnewagen.

Agoria steunt het Solar Team

De bouw van het voertuig is een wetenschappelijk project dat de studenten de kans geeft hun kennis en ideeën in de praktijk om te zetten. Het team geniet de steun van de Belgische federatie van de technologische industrie Agoria, de nieuwe hoofdsponsor die ook zijn naam gaf aan het team, het Agoria Solar Team. Liefst 32 leden van Agoria stelden hun technologie en expertise ten dienste van het team. Daaronder Audi, Ford en Punch Powertrain voor de tests, Igus, Ima, Dejond en 3M voor de mechanische onderdelen, Heidenhain en Honeywell voor de elektronica, CadCorner, Fujitsu, Siemens en Etilux voor het design.

Zelfgebouwd zonnepaneel

De kracht van het voertuig is het zonnepaneel. Voor de eerste keer kocht het Agoria Solar Team dat niet kant-en-klaar. Het team bouwde het zelf. "Op die manier beschikten we over meer vrijheid om te innoveren en over meer controle op het productieproces", zegt Nelis Geurts. "We kozen voor het type zonnecellen dat ook wordt gebruikt op satellieten. Die cellen hebben we gemonteerd, onderling verbonden en voorzien van een beschermende laag. Het zonnepaneel kost meer dan een Lamborghini."

Enkele millimeters

De nieuwe zonnewagen verschilt in tal van opzichten van de Punch2, het Belgische voertuig dat in 2017 als derde eindigde. De studenten bogen zich vooral over de vorm, met de bedoeling de luchtweerstand te verminderen en energie te besparen. Op sommige plaatsen is er maar enkele millimeters ruimte tussen het koetswerk en de wielen. Volgens de berekeningen van de ingenieurs zal de wagen bij aankomst niet meer hebben verbruikt dan het equivalent van zeven liter diesel. Inge Habets zit aan het stuur. "Veel bewegingsvrijheid heb ik in de cockpit niet. Het ontwerp is op mijn lichaam afgestemd."

2,64 m2

is de oppervlakte van het zonnepaneel op de BluePoint.

130 km/uur

bedraagt de topsnelheid van de BluePoint. Met een volledig opgeladen batterij beschikt de wagen over een autonomie van 600 km.