VAR gaat lokaal
...

VAR gaat lokaalDe Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR) is gestart met Spirit. Daarmee richt de VAR, die vooral instaat voor de verkoop van reclamezendtijd van de BRTN-radiozenders, zich ook op lokale reclame. Onder de Spirit-koepel zitten 54 lokale radio's ; adverteerders kunnen hun boodschap laten uitzenden in één of meer zogenaamde "Spirit-provincies". "Lokale radio's hebben een trouw en dynamisch luisterpubliek dat goed is voor een marktaandeel van zowat 10 %," stelt de VAR. "Die luisteraars zijn actieve jonge mannen en vrouwen, sterk verbonden met de eigen regio, die snel reageren op promotie-acties."Waarom richt de VAR zich nu op die markt ? Op vraag van de adverteerders ? Dat was de aanleiding niet al kwamen er in het verleden wel eens vragen van adverteerders in die richting. VAR-directeur Wim Frison zegt dat de regie al enige tijd zat te werken aan een lokale uitbreiding in samenwerking met Sides, de innovatieholding van VAR-aandeelhouder VUM. "Sides was geïnteresseerd in het opzetten van een samenwerkingsverband tussen lokale radio's binnen het wettelijk kader. Ons werd gevraagd de regie ervoor te doen. Wij vonden dat een interessante uitbreiding van onze activiteiten." Sinds afgelopen zomer verzorgde de VAR al de reclameregie voor Radio Antigoon in Antwerpen en Radio Go in Gent. Nu is het aantal lokale zenders in één klap uitgebreid tot 54. De keuze van de radio's werd bepaald door de Vlaamse Radio Regie (VRR), een firma van Sides. Hoewel er geen grote vraag was van de adverteerders, zijn die volgens Frison toch blij met het initiatief. "Het wordt nu interessant om een campagne op de BRTN of in een ander medium aan te vullen met reclame op de lokale radio's. Administratief gezien was het namelijk niet doenbaar om op al die radio's individueel zendtijd aan te kopen : de kosten daarvoor zouden bijna groter zijn dan die voor de productie van de spot."Frison wijst ook op het "andere" publiek dat die lokale zenders bereiken. "Die mensen luisteren op een andere manier naar de radio. Ze zijn op het lokale vlak betrokken bij een zender, zodat ze wellicht sneller geïnteresseerd zijn in directe actie." Een lokale meubelzaak bijvoorbeeld kan heel goed werken met dergelijke radio's, om de mensen aan te zetten naar de winkel te komen waar ze een prijsje kunnen ophalen."Bij de BRTN is dat minder goed te doen," aldus nog Wim Frison, "omdat daar op een grotere schaal wordt gewerkt en omdat de BRTN-luisteraars niet zo makkelijk naar een winkel te krijgen zijn voor een promotie. Adverteerders die met coupons en folders werken, maken hun acties trouwens ook veeleer bekend via lokale radio's dan via de BRTN-zenders."A.V.P.