Celemi uit Brugge maakt komaf met de traditionele patronen van opleiding en bijscholing.
...

Celemi uit Brugge maakt komaf met de traditionele patronen van opleiding en bijscholing.Learning by playing. Dat is de boodschap waarmee Diane Van den Berge en Iele Steen momenteel naar de bedrijfswereld toestappen. Celemi Belgium, de Belgische tak van het Zweedse Celemiab International, probeert komaf te maken met de traditionele patronen van opleiding of bijscholing. Het bedrijf meent dat opleiding ook kan in de vorm van gezelschapsspelen waarbij bedrijfssimulaties worden georganiseerd. Diane Van den Berge en Iele Steen, die allebei professionele ervaring opdeden in het buitenland, moeten in België de cursussen of sessies vorm geven. Hun voorlichtingsseminaries slaan kennelijk aan : op de referentielijst prijken al namen als Solvay, Electrabel, Union Minière, Belgacom, Banksys en Alken-Maes. Diane Van den Berge : "Ons concept is gebaseerd op participatie vanwege het management én vanwege de werknemers. We willen altijd het functioneren van, en het inzicht in de eigen onderneming groter maken. Cursisten zijn soms verstomd over de resultaten die ze met deze Zweedse methode bereiken. Wij werden trouwens al vaak gekopieerd door anderen, maar nog nooit met hetzelfde resultaat." Het Brugse bruggenhoofd van Celemi bedient niet alleen België, maar ook Luxemburg en Duitsland. "In Duitsland maken we ons nu kenbaar via vertegenwoordigers of associate partners," zegt Van den Berge. "In een later stadium moet ook daar een volwaardig filiaal tot stand komen. En vanuit Brugge zullen we ook aan prospectie doen in Frankrijk." Celemi Belgium, een 70/30 joint venture tussen de Zweedse multinational Celemiab International die in '94 door Klas Melander met Margareta Barchan uit de grond werd gestampt en het damesduo Steen-Van den Berge, werd in november '95 gedoopt met 1,25 miljoen frank startkapitaal. Vandaag bedraagt het kapitaal 4,25 miljoen frank. Er werken intussen zes werknemers. In het eerste boekjaar wordt gemikt op een omzetcijfer van 30 miljoen frank. "Het duurt ongeveer een jaar vooraleer een werknemer volwaardig de cursussen kan begeleiden," weet Diane Van den Berge. Zowel bedrijven als instellingen kunnen voor de opleidingen in Die Scone terecht. Zegt Diane Van den Berge : "In Engeland bijvoorbeeld had de warenhuisgroep Sainsbury's zowat alles bereikt in de markt : een goed imago, kwalitatieve producten en een dienstverlening die af is. Met onze leermethoden zorgden we bij de duizenden medewerkers alsnog voor een surplus. De werknemers van Sainsbury's kwamen achteraf bekennen : we wisten niet dat we inzake dienstverlening naar de klant en qua inzicht in ons eigen functioneren nog zoveel konden doen." MIEKE GOEGEBEUR (L.), DIANE VAN DEN BERGE, ISABELLE BAESEN EN MICHAEL GIEZER (CELEMI) Ik speel, dus ik leer.