In 1992 bracht Honda de CBR900RR Fireblade op de markt. Dit jaar werd de fiets flink onder handen genomen. Hard gaan is de boodschap.
...

In 1992 bracht Honda de CBR900RR Fireblade op de markt. Dit jaar werd de fiets flink onder handen genomen. Hard gaan is de boodschap.Vier jaar geleden bracht Honda de CBR900 Fireblade op de markt. Vier cilinders, bijna 900 cc, een hoop vermogen, een sportief uiterlijk en een sportieve zit. Daarmee werd Honda dé trendsetter in de 900 cc-klasse. Maar ook de concurrentie zat niet stil, en Honda werd verplicht de Fireblade onder handen te nemen. Het blok kreeg door een één mm grotere boring 25 cc meer. De 918,5 cc leveren nu 128 pk bij 10.500 toeren per minuut. De zithouding werd iets comfortabeler door het stuur één centimeter hoger te zetten, de tank vijf mm te verlagen en bij de knieën te versmallen. Bovendien werd de stroomlijn aangepast en de voor- en achtervering verbeterd. Hoewel de meeste aanpassingen niet meteen opvallen, is deze Honda CBR900RR een volledig nieuwe motorfiets geworden. Maar de Fireblade blijft een supersportmachine. De zit mag dan al iets comfortabeler zijn geworden, echt makkelijk zitten is er bij lage snelheden nog altijd niet bij. De bestuurder zit met de voeten immers redelijk naar achter en door het lage stuur voorovergebogen, waardoor de druk op de polsen vrij groot is. Bij hogere snelheden en dus meer rijwind neemt deze druk af.Voor gebruik op de gewone weg mét inachtneming van de verkeersregels is de CBR overgekwalificeerd. Alles is bemeten op hard gaan. Het frame is imposant, de acceleratie adembenemend en de banden zijn dik. En in een mum van tijd bereikt men de wettelijke maximumsnelheden voor de autoweg. Maar dan zit men nog maar in derde versnelling. In zesde versnelling, bij 5000 toeren per minuut, geeft de kilometerteller nog altijd 140 kilometer per uur aan. Het topvermogen komt echter pas vrij bij 10.500 toeren per minuut !De CBR is verrassend gemakkelijk te besturen op bochtige buitenwegen en geeft de bestuurder al vanaf de eerste meters vertrouwen. Door het grote vermogen, dat heel soepel vrijkomt, is inhalen kinderspel. Het probleem met deze motor is dat men zich automatisch aan overtredingen schuldig maakt. Wie de CBR koopt en zich minutieus aan de verkeersregels houdt, zal nooit de volledige mogelijkheden van de fiets kennen. De motor vraagt om hardrijden. Bestuurders moeten dus altijd op hun qui-vive zijn om rijkswachtcombi's te ontwaren en de reacties van het langzamer verkeer te anticiperen. Het kan al eens frustrerend zijn als er net in een lekkere bocht een auto rijdt. Geconcentreerd en inspannend rijden, is dus de boodschap. Is de Fireblade dan geen goede motor ? Het is een fantastische motor. Men stapt er steeds af met een brede smile, door de kick van het spelen met vuur. AD VAN POPPEL Honda's CBR900RR Fireblade Racemachine voor de straat.