Zo'n 200 teams hebben sinds september een spelletje gespeeld aan de covidveilige gamedecks van Strides in de Antwerpse innovatiehub The Beacon. Al doet het woord 'spelletje' het concept wat oneer aan. Strides biedt een leerervaring aan, gebaseerd op gaming. Het doel is inzichten te verzamelen in hoe teams samenwerken. "Strides is veel meer dan gewoon een teambuildingactiviteit", zegt Mark Van Achter, professor economie en een van de vijf vennoten die de start-up met eigen kapitaal financierden.
...

Zo'n 200 teams hebben sinds september een spelletje gespeeld aan de covidveilige gamedecks van Strides in de Antwerpse innovatiehub The Beacon. Al doet het woord 'spelletje' het concept wat oneer aan. Strides biedt een leerervaring aan, gebaseerd op gaming. Het doel is inzichten te verzamelen in hoe teams samenwerken. "Strides is veel meer dan gewoon een teambuildingactiviteit", zegt Mark Van Achter, professor economie en een van de vijf vennoten die de start-up met eigen kapitaal financierden. Het idee voor Strides ontstond in 2017. Mark Van Achter, ook de eigenaar van een bordspelcafé in Antwerpen, geloofde dat bordspellen betere inzichten kunnen bieden in het functioneren van teams. "In het invullen van persoonlijkheidsvragen zijn velen intussen getraind, bijvoorbeeld bij het solliciteren" zegt Van Achter. "Plezier maken opent de deur naar zuiverder informatie." Met vier experts in businesscoaching en digitale vormgeving richtte Van Achter The Liquid House op, waarna de ontwikkeling van Strides van start ging. "We maakten een digitale vertaling van het bordspelconcept. Het is belangrijk dat de inschatting van de teams niet gebaseerd is op de subjectieve analyse van een observator." Van de digitale vertaalslag is op de spellocatie niets te merken. Strides creëerde een warme sfeer met houten speltafels waaraan teams van vier plaatsnemen. Na een korte intro spelen ze drie spelletjes, waarin ze samen in de ruimte op zoek gaan naar edelstenen. "De acties die een team onderneemt tijdens het spel registreren we digitaal", legt Mark Van Achter uit. "In de backend draait een algoritme dat zorgt voor een objectieve analyse van de spelobservaties." Na het spel overloopt Strides de resultaten en kunnen de deelnemers met behulp van enkele extra niveaus uitproberen of ze de lessen in praktijk kunnen brengen. "Het is belangrijk dat dat er meteen is", zegt Mark Van Achter. "Je moet weten wat het betekent wanneer een team een bepaald percentage scoort op productiviteit." The Liquid House koppelt de spelinzichten daarom ook aan coachingsessies, om het team te laten werken aan zijn interne dynamiek. "We zien dit spel als een conversatiestarter, om het team nog beter te doen functioneren", zegt mede-oprichter en teamcoach Natalie Van der Voort. "We zijn bruusk in het tijdperk van het hybride werken terechtgekomen. We combineren werken op kantoor met thuiswerk. Hoe je als team samenwerkt - fysiek maar ook op afstand - is belangrijker dan ooit." Tijdens de ontwikkelingsfase werd duidelijk dat Strides teams moest kunnen vergelijken. Het bouwt daarom een database met prestatiegegevens, die de teams tonen hoe ze scoren tegenover het gemiddelde. "De index vertelt hoe goed een team scoort in vergelijking met teams met een gelijkaardig gedrag en geeft aan welke verbeterpunten het team heeft", legt Van Achter uit. Strides wil zich uitbreiden naar andere Belgische en Nederlandse steden en werkt aan onlineversies van het spel.