Ongebreideld experimenteren binnen de bedrijfsmuren kan al eens kwalijke gevolgen hebben. In het minst erge geval jaagt het uw collega's uit andere afdelingen de muren op, als ze de brokken van uw hoogstpersoonlijke kruistocht moeten lijmen. Alle experimenten stopzetten dan maar? Natuurlijk niet, vindt men bij Voka, maar eerst eens oefenen - in een virtuele context en in teamverband - kan geen kwaad.
...

Ongebreideld experimenteren binnen de bedrijfsmuren kan al eens kwalijke gevolgen hebben. In het minst erge geval jaagt het uw collega's uit andere afdelingen de muren op, als ze de brokken van uw hoogstpersoonlijke kruistocht moeten lijmen. Alle experimenten stopzetten dan maar? Natuurlijk niet, vindt men bij Voka, maar eerst eens oefenen - in een virtuele context en in teamverband - kan geen kwaad. Het Voka Business Game is een groot uitgevallen computerspel waaraan alle Vlaamse ondernemingen die dat willen, kunnen deelnemen. Een wedstrijd annex opleiding, die zes weken duurt. De provinciale kick-offs starten op 8 september, en de week daarna begint de echte competitie, met als hoogtepunt de livefinale op donderdag 6 november in Metropolis Antwerpen. Hoe gaat het in zijn werk? Geïnteresseerde ondernemingen stellen in de eerste plaats hun eigen team samen, van minimum drie en maximum vijf personen. Het is de bedoeling dat elk team een virtueel bedrijfje uitbouwt en het zo goed mogelijk runt op het vlak van productie, hr, marketing en innovatie. Elk team kiest ook een van de vijf afgelijnde markten waarop het actief wil zijn: radiografisch bestuurbare automodellen, thuistapsystemen, Blu-rayspelers, laptops of tenten. Allemaal aantrekkelijke consumentenmarkten waarvoor geen tonnen technische kennis vereist zijn. "Idealiter nemen mensen tijdens het spel eens een andere rol op zich", zegt Kaat Creupelandt, projectcoördinator Talent bij Voka. "Iemand die in het echte leven personeelsdirecteur is, kan zich tijdens de competitie bijvoorbeeld bezighouden met onderzoek en ontwikkeling. Kwestie van eens die paardenbril af te zetten, en aan den lijve te ondervinden welke gevolgen je dagdagelijkse beslissingen hebben voor je collega's. En voor je bedrijf." Voor de deelnemende teams is het Voka Business Game in elk geval niet buitengewoon tijdrovend. Twee namiddagen per week bijvoorbeeld moeten volstaan om de koppen bij elkaar te steken. In totaal duurt de competitie vijf weken. Vijf rondes dus, en elke week moeten de teams tegen deadline hun beslissingen invoeren in het virtuele systeem. Hoe beheren ze hun budgetten? Via welke kanalen maken ze reclame? Willen ze langetermijninvesteringen doen in innovatie? Kiezen ze voor een nicheproduct, of bespelen ze liever de grote massa? Enzovoort. Op maandag krijgt iedereen vervolgens nieuwe gegevens over hoe de virtuele markt geëvolueerd is. Per productmarkt zijn er ook tussentijdse rankings, zodat elk team op elk moment kan nagaan of het goed bezig is in vergelijking met de andere teams. "Tijdens het spel duiken er ook onvoorziene omstandigheden op", vertelt Eric Kenis, directeur Talent bij Voka. "Een onverwachte periode van laagconjunctuur, de prijs van grondstoffen die instort, of een andere gebeurtenis die de financiële markten enigszins overhoophaalt. Op die manier kunnen we een verrassende wending geven aan het spel, want ook in het echte leven is ondernemen een kwestie van vallen en opstaan." De virtuele praktijk is hier de beste leerschool, met andere woorden. Het Voka Business Game is daarom ook interactief. Teams binnen dezelfde productmarkt kunnen elkaar contacteren via het onlineforum, om bijvoorbeeld samen te investeren in een bepaald onderzoeksproject. Net echt. "Een ideale manier om abstracte strategische verhalen aan de man te brengen", vindt Eric Kenis. "Wat is er beter: een lange uitleg over de meerwaarde van investeringen in O&O, of het gewoon eens uitproberen?" Hetzelfde geldt voor de strategie die Voka uitdraagt, voegt Kenis eraan toe. Die werd zelfs in een formule gegoten: 'E=ti2'. Of: excellent ondernemen is het product van talentontwikkeling, innovatie en internationalisering. Al die elementen zitten in het Voka Business Game en daarmee is het een vertaling van de boodschap die Voka als werkgeversorganisatie wil verkondigen. Het businessgame is dan ook in de eerste plaats bedoeld voor de ruim 17.000 Voka-leden in Vlaanderen. Kmo's die misschien niet altijd op eigen houtje in blitse opleidingsprogramma's terechtkomen, terwijl ze daar eigenlijk wel recht op hebben. Ook andere bedrijven zijn van harte welkom om hun talenten los te laten op de virtuele markten van het Voka Business Game. Na vijf weken competitie komt er in elk van de vijf productmarkten een winnaar uit de bus: het onlinebedrijfje dat aan het einde van de rit de beste financiële cijfers kan voorleggen. De vijf finalisten nemen het vervolgens tegen elkaar op tijdens de finale. Daarin krijgen ze een mix van liveopdrachten waarover een jury moet oordelen, en een aantal onlinerondes voorgeschoteld. De ultieme winnaar krijgt niet alleen prijzen, maar ook visibiliteit, en een glimmende reputatie. Dat wil helemaal niet zeggen dat de verliezende teams volledig de mist ingaan, benadrukt Eric Kenis. Goed om weten in dat verband: een team hoeft niet noodzakelijk de naam van zijn eigen bedrijf te kiezen. Fratsen zijn echter niet toegelaten. Het systeem van het businessgame zit zo in elkaar dat je er geen 'zotte' dingen mee kunt doen. Al je producten gratis wegschenken bijvoorbeeld, of miljoenen virtuele tapsystemen produceren. Voka mag dan al een jarenlange ervaring hebben opgebouwd met opleidingen en edutainment (education + entertainment), het businessgame is een primeur. "Een zware investering waar we veel van verwachten", besluit Eric Kenis. "En in principe is het voor herhaling vatbaar, ja. Maar hoe precies? En wanneer? Dat bekijken we pas na de finale van deze eerste editie." (T) Inschrijven kan via www.vokabusinessgame.be Teams die zich inschrijven voor 1 juli genieten van een voordeelprijs: Voka-leden betalen 600 euro voor het eerste team. Tweede, derde en volgende teams van eenzelfde bedrijf krijgen een bijkomende korting. Als uw onderneming aan de voorwaarden voldoet, wordt de opleiding voor 35 % betaald door de Vlaamse Gemeenschap in het kader van de BEA-maatregel. (www.beaweb.be)Door Celine De Coster