Special Olympics doorbreekt taboes

© Getty Images/Tetra images RF

Geslaagde marketingcases komen soms uit onverwachte hoek. Special Olympics Belgium verdient zo’n marketingmedaille.

17.000 atleten

Van 29 mei tot en met 1 juni vinden in Sint-Niklaas en Beveren de Nationale Spelen van Special Olympics Belgium plaats. Special Olympics Belgium (SOB) zet zich in voor atleten met een verstandelijke beperking. Special Olympics ontstond vijftig jaar geleden in de Verenigde Staten. “We bereiken ruim 17.000 Belgische atleten, die actief zijn in 25 sportdisciplines met aangepaste regels”, zegt Zehra Sayin, de CEO van Special Olympics Belgium. Special Olympics zijn anders dan de Paralympics. “De Paralympics zijn er enkel voor topsporters met een lichamelijke beperking. Aan de Special Olympics nemen sporters van alle niveaus deel. Het doel is het taboe rond mensen met een verstandelijke beperking te doorbreken.”

Bekendheid

In 2018 lanceerde Special Olympics Belgium in samenwerking met LDV United Dare to Sponsor. Die campagne leverde zestien sponsorovereenkomsten van meer dan twee jaar op. De sponsors zijn grote bedrijven. De campagne liep via sociale media, onder meer via influencers. Een budget om klassieke media in te zetten was er niet. De bekendheid van Special Olympics kreeg in 2014 een fikse duw dankzij de campagne met de stervoetballer Kevin De Bruyne voor de Europese Zomerspelen van de Special Olympics in Antwerpen. Via sociale media verspreidde De Bruyne een poster van zichzelf, waarop zijn ogen vervangen waren door de ogen van een persoon met het Down-syndroom. Voor de start ervan kende een op de tien mensen Special OIympics, na de campagne in 2015 was dat gestegen naar zes op de tien.

Effie

In 2016 voerde SOB de campagne Play Unified. Die had als doel sporters samen met atleten met een verstandelijke beperking te laten trainen en spelen, in clubs of tijdens evenementen. “De sportclubs zetten hun deuren open voor mensen met een verstandelijke beperking. Het blijkt ook dat hun niveau sneller vooruitgaat wanneer ze samen trainen in een club, dan wanneer ze alleen trainen en sporten in de instelling”, zegt Zehra Sayin. Via die campagne vonden 5073 atleten een plaats bij een club. SOB en LDV United kregen voor die campagne een Gouden Effie, een prijs voor effectieve communicatie.

Bedrijfsleven

In het bedrijfsleven is de bekendheid van de Special Olympics groter dan bij het grote publiek. Dat heeft te maken met de manier waarop de organisatie in ons land gefinancierd wordt. “We zijn geen federatie. De fondsen komen via de grote bedrijven. Van onze 11.000 vrijwilligers bijvoorbeeld komt meer dan 65 procent via CSR ( corporate social responsibility of maatschappelijke verantwoord ondernemen, nvdr) van bedrijven”, zegt Sayin. 2 procent van de financiering komt van giften en schenkingen. Voor de Nationale Spelen is er enkel een subsidie van Sint-Niklaas en Beveren. De rest moet van het bedrijfsleven komen.

200 euro

betaalt een atleet jaarlijks aan SOB om te kunnen trainen, zich in te schrijven voor de Nationale en de Wereldspelen en voor sportmateriaal.

38 grote sponsors

ondersteunen de werking van Special Olympics Belgium.

20 duizend

aangesloten sporters met een verstandelijke beperking wil SOB tegen 2020 halen. Nu zijn 17.573 mensen aangesloten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content