De lat ligt hoger
...

De lat ligt hogerHet sales-promotionbureau Karamba heeft de meeste prijzen weggesleept bij de afgelopen SPCA Awards (van de Sales Promotion Consultants Association). Karamba pakte twee keer goud, één keer zilver, één keer brons, een (gedeelde) persprijs en een speciale vermelding voor creativiteit. Dat was net iets beter dan Palmarès : dit bureau had één keer goud, één keer brons, een speciale prijs van de jury en een (gedeelde) persprijs. Van de 46 inzendingen vielen er 16 in de prijzen. Marc Frederix, die het prijzenfestival voor verkooppromotie mede organiseerde en in het dagelijks leven bij Karamba werkt, zegt dat de jury dit jaar vrij streng is geweest. "Er zijn maar 12 awards toegekend ; andere jaren waren het er 28. Ik heb niet de indruk dat het ingezonden werk aan de magere kant was, maar wel dat het niveau van de jury hoger lag. Er zijn kennelijk nog te weinig écht vernieuwende campagnes," aldus Frederix. " Pierre Portevin (van Palmarès en voorzitter van de SPCA) en ikzelf vonden het toch een zeer sterk jaar in vergelijking met de voorgaande. We kunnen de strengheid van de jury alleen maar toejuichen. Omdat door de kwaliteit van de jury de lat hoger ligt, zullen er in de toekomst ook betere cases ingediend worden. Het doel van de prijs is immers promotie te maken voor het vak verkooppromotie. Vorige jaren kregen de nummers één, twee en drie een prijs. Nu is er gekeken of die echt wel goud, zilver of brons verdienden." De jury gaf ook geen Grand Prix, wel een speciale prijs van de jury. De jury van creatieven besloot geen prijs te geven, maar Karamba kreeg wel een speciale vermelding (voor een mailing van het bureau zelf). De top-drie in creativiteit waren acties in de non-profitsector of acties voor de bureaus zelf."Daarmee gaven de creatieven een boodschap aan de adverteerders," zegt Frederix. "Die deeljury had liever een case van een commerciële klant beoordeeld. Wij voelen ons geremd door de adverteerders ; pas voor onszelf of voor een vzw kunnen we ver gaan in onze creativiteit." De boodschap van de creatieven hield in dat de adverteerders hun meer vertrouwen mogen en moeten geven.Sales promotion groeit nog steeds. Volgens Marc Frederix is er sprake van een booming business. "In de sector telecommunicatie wordt flink wat gedaan (bijvoorbeeld Proximus en Mobistar), maar ook in de automobielwereld. Het promotionele maakt daar het verschil. Een sales promotion is een tactische beslissing, maar die past tegenwoordig steeds beter in de totale campagne. Een one-shot in verkooppromotie zal het imago van een merk niet meer kapot maken." Er waren oorspronkelijk 48 inzendingen (twee minder dan vorig jaar), maar twee cases werden door de SPCA afgevoerd wegens niet conform de wetgeving op de handelspraktijken. Niet alleen omdat de wet gerespecteerd moet worden, maar ook omdat er anders sprake zou zijn van competitievervalsing.Hieronder de complete uitslag.Business-to-business : geen goud, zilver voor Paratel, geen brons. Consumer durable : geen goud, zilver voor Swissflex, brons voor Peugeot. Communication & services : goud voor RACB, geen zilver, brons voor BOB. Fast moving consumer drinks : goud voor de Hoegaarden Fietsroute, zilver voor Labatt Ice (telefooncabines), brons voor Stella. Fast moving consumer goods food : geen goud, zilver voor Planta, geen brons. Fast moving consumer goods non-food : geen goud, geen zilver, brons voor Keno. Retail/wholesale : goud voor Texaco, geen zilver, geen brons. Trade & salesforce : goud voor Maes Saive Becue, geen zilver, geen brons. Grand Prix van de jury : geen ; wel een speciale vermelding voor RACB (bureau Palmarès). Persprijs : Hoegaarden Fietsroute (bureau Karamba) en RACB (bureau Palmarès). Creativiteitsprijs : geen ; wel een speciale vermelding voor Karamba. HOEGAARDEN FIETSROUTE Leverde het sales-promotionbureau Karamba een gouden SPCA Award op en bovendien de (gedeelde) persprijs.FISHERMAN'S FRIEND Deze tijdschriftencampagne van LdV/Partners was niet alleen goed voor een gouden CCB-prijs, maar ook voor de Diamond Award.