Vergeet elke vorm van comfort : aan boord van de Renault Spider telt alleen nog het zuiver sportieve rijplezier.
...

Vergeet elke vorm van comfort : aan boord van de Renault Spider telt alleen nog het zuiver sportieve rijplezier.Renault Sport, wereldbekend door het succes van het team Williams-Renault in de Formule 1, heeft een unieke sportwagen ontworpen. De Spider is een originele roadster, die zowel geschikt is voor wedstrijden op een circuit als voor de openbare weg. Nauwelijks 15 maanden na de eerste schetsen, worden in de Alpine-fabriek in Dieppe al vier exemplaren per dag gebouwd op een zeer ambachtelijke wijze. Om marketing-redenen betekent de lancering van de Spider meteen ook het einde van de merknaam Alpine, die alleen bekend was in Frankrijk en België. De Renault Alpine Coupé 2+2 werd geproduceerd van 1956 tot 1995 en haalde een totale verkoop van 30.000 stuks, wat helemaal niet slecht is voor een exclusieve sportauto.De wedstrijdversie van de Spider is bedoeld om deel te nemen aan de Renault Sport Spider Elf Cup 1996, die op 5 mei voor de eerste keer gereden wordt op het circuit van Imola. De meer "beschaafde" versie voor de openbare weg verschilt slechts in een paar aanpassingen : het vermogen is verminderd met 30 Din pk, de versnellingsbak is gesynchroniseerd en heeft andere verhoudingen. Voor het overige vertoont de Spider alle eigenschappen van een rasechte sportwagen. Opvallend is dat men geen snelheidsduivel hoeft te zijn om van deze auto te genieten. De Spider accentueert immers de "speelse" kant van het rijden : hij heeft een fenomenale wegligging, kan vlijmscherp accelereren en keihard remmen. Het chassis is gemaakt van aluminium, zodat de rigiditeit veel groter is dan die van een stalen chassis. Het koetswerk en het ronduit Spartaanse interieur zijn grotendeels vervaardigd uit peperdure composietmaterialen.Er is wel enige durf voor nodig om als volumeconstructeur anno 1996 een quasi "naakte" sportwagen op de markt te brengen. De Spider heeft namelijk geen voorruit noch zijruiten, geen verwarming, geen hardtop of linnen kap, geen servostuur noch rembekrachtiging, geen ABS, geen airbags en geen noemenswaardige koffer. Men doet er goed aan een integraalhelm te dragen, om het hoofd te beschermen tegen insecten en opvliegende steentjes. De auto is wél voorzien van een stevige rolbeugel. Om de ideale houding achter het stuur te vinden kan het hele pedalenblok versteld worden over een afstand van 80 mm, net als bij racewagens.De Renault Spider garandeert enorme hoeveelheden rijplezier voor wie wil genieten van zuiver sportieve prestaties en een aangepast veiligheidsniveau, maar zonder enig hedendaags comfort want er is zelfs geen plaats om een radio in te bouwen. En u moet er dan wel bijnemen dat u nergens ongemerkt voorbijkomt.PATRICK OP DE BEECKRenault Spider Indrukwekkende sportieve prestaties en enorme hoeveelheden rijplezier.