Superlange spot
...

Superlange spotDe langste commercial in de geschiedenis van de tv-reclame werd op 7, 9 en 10 mei door VT4 uitgezonden voor kaarsenfabrikant Spaas. De spot duurde zeven en een half uur en toonde een kaars die aangestoken wordt en helemaal opbrandt. De op video opgenomen commercial verving 's nachts het testbeeld van VT4. Het was de bedoeling aan te tonen dat de Festilux-kaarsen van Spaas niet druipen, niet roken en lang blijven branden. De vraag is natuurlijk : wie kijkt er in die nachtelijke uren nog naar de televisie ? "VT4 heeft 's nachts toch wat bereik," zegt Peter Simons, marketing manager bij Spaas. "We vinden het geen verloren inspanning." Via spotjes van 10 seconden tijdens de normale uitzendingen werden de kijkers attent gemaakt op de superlange commercial en op de recordpoging die daarmee werd ondernomen. Het ging inderdaad om een recordpoging en de daarbij behorende pr-effecten. De belangstelling die men van de pers hoopt te krijgen, noemt Simons ook interessanter dan het bereik van de reclamefilm zelf. "In het Guinness Book of Records staat alleen de kortste spot vermeld. Blijkbaar heeft niemand tot dusver de langste spot geclaimd. Het idee groeide tijdens besprekingen met ons reclamebureau McCann-Erickson. We wilden een stapje verder gaan dan vorig jaar ; toen voerden we een imago-campagne. Dit jaar hebben we ook meer aandacht voor de collectie die vernieuwd en verbeterd is. De superlange commercial past daarin." Er volgt nog een serie spotjes die de zomercollectie zal tonen. Die komen op VTM ; waarom niet op VT4 ? "Met die producten richten we ons op een vrouwelijk publiek," aldus Simons. "De verkoop in de zomer bestaat vooral uit tuinkaarsen voor barbecues en feestjes. Dat is geen echt nieuwe markt, maar het potentieel wordt nu wel langzamerhand ontdekt. De kaarsenverkoop zit trouwens sterk in de lift, al ligt het verbruik in België nog aan de lage kant met gemiddeld 600 tot 700 gram per persoon per jaar. In de beste maanden worden kaarsen gekocht door één op vijf gezinnen. December is nog altijd de topmaand." Nog een vraag : hoe heeft het reclamebureau de spot getoond aan de opdrachtgever ? Normaliter moet de klant zo'n commercial toch liefst een paar keer gezien hebben om er zijn goedkeuring aan te kunnen geven. Voor Spaas zou dat dan een bijzonder lange "zit" worden... Peter Simons : "We hebben stukjes te zien gekregen van het begin, het midden en het einde." Bij McCann-Erickson hoopt men dat de spot ergens bekroond wordt en dan tijdens de prijsuitreiking integraal uitgezonden kan worden.A.V.P.