Elk jaar opnieuw moeten de ingenieurs en designers bij Porsche zich te pletter denken om nog een verbeteringetje te kunnen aanbrengen aan hun 911 Carrera 4. Voor het modeljaar 1999 vonden ze toch nog twee dingen: een elektronisch gaspedaal en het Porsche Stability Management (PSM). Het elektronisch gaspedaal zorgt ervoor dat de motor nog directer en sneller reageert op de druk die op het gaspedaal w...

Elk jaar opnieuw moeten de ingenieurs en designers bij Porsche zich te pletter denken om nog een verbeteringetje te kunnen aanbrengen aan hun 911 Carrera 4. Voor het modeljaar 1999 vonden ze toch nog twee dingen: een elektronisch gaspedaal en het Porsche Stability Management (PSM). Het elektronisch gaspedaal zorgt ervoor dat de motor nog directer en sneller reageert op de druk die op het gaspedaal wordt uitgeoefend - wat ook tot minder verbruik leidt -, terwijl het PSM-systeem bedoeld is om de Carrera 4 in (bijna) alle omstandigheden aan het wegdek te doen kleven. Dat het systeem werkt, ondervonden wij tijdens een proefrit op een beijzelde bergpas. De Carrera 4 mocht dan al op rijmplekken eventjes met het kontje schudden, de wagen behield dankzij het PSM-systeem steevast zijn optimale wegligging. Voor zij die af en toe toch eens een flinke adrenalinestoot willen krijgen, heeft Porsche een "noodoplossing" uitgedokterd: chauffeurs die de natuurlijke, dwarse dynamiek van hun Carrera 4 graag "voelen", kunnen de dwarse stabiliteitsregeling van PSM tijdelijk uitschakelen. Maar zelfs dan houdt het plezier van de sportieve slip geen echt risico in: zodra de drifthoek te groot wordt - en men de controle verliest over het slippen - volstaat het om eventjes op het rempedaal te duwen om PSM te reactiveren. In dat geval slaagt het systeem erin om een beetje met de wetten van de natuurkunde te spelen.Om zijn precisiewerkje uit te voeren, maakt PSM gebruik van een hele reeks sensoren. Zo zijn er de ABS-sensoren, die de rotatiesnelheid van de wielen meten. Ze leveren niet alleen informatie over de snelheid, de acceleratie en de deceleratie, maar kunnen - door het opmeten van de verschillende snelheden tussen rechter- en linkerwielen - ook de straal van een bocht detecteren. En daarnaast zijn er nog een sturingshoeksensor, een sensor voor de dwarsversnelling en een sensor voor de gierhoek. De gegevens die door deze sensoren worden opgevangen, worden in het geheugen van een rekeneenheid opgeslagen, in enkele fracties van seconden onderzocht en in instructies omgezet die worden doorgestuurd naar het elektronisch gaspedaal of het remsysteem. Een zeer veilig rijgedrag en een ultieme wegligging zijn het gevolg van de nieuwe Porsche-technologie.PATRICK OP DE BEECK