Sinds 1 juli gaat de Maaltijdcheque van Sodexho (samen met Ticket-Restaurant de enige aanbieder van dergelijke cheques in België) door het leven als de Sodexho Pass. Op de cheque staat een nieuw logo dat het oude vork-met-bord-beeld vervangt. Daarmee wil Sodexho een uniformiteit op internationaal vlak bewerkstelligen en tegelijk het imago van de maaltijdcheque verjongen. De cheque is ook veiliger gemaakt: aan de rechterrand bevindt zich nu een strook met hologram, waardoor het moeilijker wordt om de cheque te fotokopiëren. Ten slotte heeft Sodexho naast de waarde ...

Sinds 1 juli gaat de Maaltijdcheque van Sodexho (samen met Ticket-Restaurant de enige aanbieder van dergelijke cheques in België) door het leven als de Sodexho Pass. Op de cheque staat een nieuw logo dat het oude vork-met-bord-beeld vervangt. Daarmee wil Sodexho een uniformiteit op internationaal vlak bewerkstelligen en tegelijk het imago van de maaltijdcheque verjongen. De cheque is ook veiliger gemaakt: aan de rechterrand bevindt zich nu een strook met hologram, waardoor het moeilijker wordt om de cheque te fotokopiëren. Ten slotte heeft Sodexho naast de waarde in Belgische frank ook al ruimte gelaten voor een waarde in euro. De aangesloten restaurants en voedingszaken - die via een raamsticker duidelijk kunnen maken dat ze de Sodexho-cheques aanvaarden - werden via een mailing op de hoogte gebracht van de logoverandering. "Behalve de mailing hebben we ook een wedstrijd gekoppeld aan het vervangen van de oude door de nieuwe raamsticker," aldus Pierre Henry, gedelegeerd bestuurder van Sodexho in ons land. "Ten slotte worden de bedrijven ook bezocht door onze verkoopploeg, een operatie waar we nog tot december mee doorgaan." Een mediacampagne rond de wijziging komt er niet. Hoewel de consument gebruik maakt van de maaltijdcheques, is het niet de werknemer, maar de werkgever die klant is bij Sodexho. De ondernemingen die gebruik maken van het systeem zijn wél op de hoogte gebracht van de aanpassing. Het product "maaltijdcheque", dat de jongste tijd een groei van 3% à 5% kende, is vooral een oplossing voor kmo's. "Tachtig procent van onze klanten zijn bedrijven met een personeelsbestand van 5 tot 250 werknemers," aldus Henry. "In de heel kleine ondernemingen met één of twee personenn zijn we niet geïnteresseerd." Maar Sodexho is ook actief bij bedrijven als de NMBS en de Generale Bank. Bij die laatste verzorgt Sodexho de restauratie; voor kantoren die niet over de infrastructuur beschikken om het personeel een warme maaltijd te laten nuttigen, zijn er de maaltijdcheques. Momenteel zijn er 7000 ondernemingen die Sodexho-cheques aanbieden. Een aantal dat volgens Henry nog kan toenemen, zeker nu sinds dit jaar een koninklijk besluit van kracht is geworden dat een soepeler en duidelijker kader schept voor maaltijdcheques. Dat Sodexho voortaan met een Pass werkt, betekent nog niet dat er ook meteen een chipkaart komt. Het bedrijf onderzoekt wel de mogelijkheden van zo'n kaart, maar vooralsnog zal men het bij de papieren cheque houden. Die is tot nu toe het gemakkelijkst en goedkoopst gebleken, ook voor de bedrijven. Een chipkaart betekent immers dat er een infrastructuur voor moet worden aangelegd. Het aanmaken van zo'n kaart alleen al kost 250 frank. Bovendien haalt Sodexho zijn winsten uit het op korte termijn beleggen van de gelden van de aangesloten bedrijven. Een onderneming betaalt per cheque een kleine commissie. Het krijgt de cheques in één keer geleverd. Sodexho krijgt in ruil onmiddellijk het geld en kan dat gedurende enkele weken vastzetten. De ervaring leert dat de cheques pas na veertig of vijftig dagen door de middenstanders bij Sodexho ter verzilvering worden aangeboden. Op die manier verkrijgt de uitgever van de maaltijdcheques zijn inkomsten.