Snufjes vervangen de kaartjes nog niet

Qr-codes, smartphone-apps, virtuele kaartjes en NFC-chips doen de visitekaartjes concurrentie aan, maar al die alternatieven breken amper door. Het is nochtans een markt waar geld te rapen valt.

Ze liggen stof te vergaren in een lade, verzeilen ergens onder in uw handtas, doen uw portefeuille uitpuilen of slingeren rond op uw bureau. De stapel blijft groeien, maar als u er eentje nodig hebt, is het onvindbaar. Hemeltergend. Voor veel mensen zijn visitekaartjes een onmisbaar werkinstrument, maar ze zijn erg onhandig. Tenzij je er een ijzeren discipline op nahoudt en elke nieuwe aanwinst zorgvuldig in je adresboek invoert.

Nu koning smartphone regeert en onze omgeving almaar virtueler wordt, zou je denken dat zo’n ouderwetse manier van informatie uitwisselen op sterven na dood is. Mis poes. De business van de visitekaartjes is springlevend, nu iedereen ze met een paar muisklikken kan bestellen op drukwerksites. Vistaprint, het Nederlandse bedrijf dat wereldwijd de markt domineert, haalde in 2012 een omzet van 1,02 miljard euro (+25 %). Het Engelse bedrijf Moo Print zag zijn omzet in drie jaar stijgen van 3,1 naar 9,3 miljoen euro. Volgens de directie van Moo Print groeit de markt van de visitekaartjes elk jaar met een vijfde.

Een lucratieve sector als deze laat niemand onberoerd. Zeker app-ontwikkelaars niet. Zij geloven stellig dat de smartphone het onpraktische stukje karton uit de markt dringt. “Rekening houdend met het aantal bedrijven, het stijgende aantal smartphones en de nadelen van visitekaartjes, is de sector goed voor miljoenen euro’s”, zegt Alexandre Meurant. De Franse ex-bankier gaf een klein jaar geleden zijn werk op, om zich volledig toe te leggen op de ontwikkeling van Clickycard, een applicatie om virtueel adressen uit te wisselen.

Ook Easycontact, Greencard en DubMeNow zijn apps die op hetzelfde principe rusten, maar nooit echt van de grond kwamen. Sommige zijn intussen zelfs volledig van de radar verdwenen. “Misschien omdat nog geen enkele app erin is geslaagd echt in te spelen op wat de mensen willen.”

Te ingewikkeld, geen succes

Aan ideeën ontbreekt het niet. De populairste toepassing is de businesscardscanner: een app waarmee u een foto kunt nemen van een visitekaartje en de gegevens op het kaartje kunt ‘lezen’ dankzij een systeem van optische tekenherkenning (de OCR-software).

En dan zijn er de qr-codes. Het internet krioelt van de websites die qr-codes genereren, ook gratis. Als u op zo’n site uw adresgegevens invoert, genereert de site een gepersonaliseerde barcode. Scant u die code, dan komen de gegevens rechtstreeks in uw adresboek terecht. U kunt de qr-code ook op uw visitekaartje laten drukken, kwestie van uw contactpersonen het leven eenvoudig te maken.

Sommige smartphones hebben die functie standaard, zodat u nieuwe contactpersonen vlot aan uw adresboek kunt toevoegen. “Het probleem is dat nog niet iedereen een smartphone heeft”, zegt Denis Thibaut, salesmanager bij de Belgische start-up Getyoo, die tools voor gegevensuitwisseling in een gesloten omgeving zoals salons en conferenties aanbiedt. “Er zijn nog meer obstakels. Hoeveel mensen hebben een app gedownload die qr-codes leest? Hebben ze de app al geopend? Werkt hij wel altijd? Het is heel simpel: wat makkelijk te gebruiken is, heeft succes. Wat ingewikkeld is niet.”

NFC komt eraan

Al die nieuwe snufjes zijn in hetzelfde bedje ziek: ze zijn te weinig intuïtief. Ook de oudere methodes zijn geen toonbeeld van efficiëntie. Het versturen van een vcard via bluetooth gaat traag, als de verbinding al niet verbroken wordt. Via sms is de overdracht niet gratis en het is niet mogelijk om de gegevens meteen in te voeren als beide contactpersonen niet dezelfde gsm hebben. Via e-mail moet je verbonden zijn met het internet en het adres genoteerd hebben.

Een technologie die het visitekaartje misschien wel kan vervangen, is Near Field Communication (NFC): een in de telefoon geïntegreerde chip, die het mogelijk maakt gegevens uit te wisselen door twee toestellen simpelweg tegen elkaar te houden. Eenvoudiger kan haast niet. Over dat systeem wordt al lang gesproken, vooral als betaalmiddel, maar concrete toepassingen laten op zich wachten. Hoewel een NFC-chip niet duur is, zijn er nog niet veel smartphones mee uitgerust.

“Omdat NFC in de eerste plaats als een betaalmiddel wordt beschouwd, willen alle partijen hun deel van de koek”, legt Thibaut uit. “Bovendien valt te vrezen dat er door de oorlog tussen Apple en Samsung geen eenvormig protocol voor informatie-uitwisseling komt.” Ook weer te ingewikkeld dus. Wie met een geniaal alternatief op de proppen komt, wint wellicht het grote lot.

MÉLANIE GEELKENS

“Het is heel simpel: wat makkelijk te gebruiken is, heeft succes. Wat ingewikkeld is niet” Denis Thibaut, Getyoo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content