Facebook of Twitter?

De twee sociale netwerken hebben elk hun specifieke kenmerken. Wat u moet kiezen? Facebook heeft het grootste publiek en is gebruiksvriendelijker. Maar hoewel er minder Belgische gebruikers op Twitter zitten (ongeveer 300.000 tegenover 3,6 miljoen op Facebook), gaat het wel voornamelijk om opiniemakers, zo luidt de analyse van netwerkconsultant Yves Baudechon. "Het is dus de moeite om er ook belangstelling voor te tonen." Zodra ze gebruikmaken van het platform, zijn de gebruikers van Twitter verkocht: eenvoud, snelheid en een gemakkelijke personalisatie zijn de troeven. Voor wie niet kan kiezen: het is mogelijk de twee aan elkaar te koppelen. Een bericht dat op één van beide gepost wordt, kan ook automatisch op het andere verschijnen.
...

De twee sociale netwerken hebben elk hun specifieke kenmerken. Wat u moet kiezen? Facebook heeft het grootste publiek en is gebruiksvriendelijker. Maar hoewel er minder Belgische gebruikers op Twitter zitten (ongeveer 300.000 tegenover 3,6 miljoen op Facebook), gaat het wel voornamelijk om opiniemakers, zo luidt de analyse van netwerkconsultant Yves Baudechon. "Het is dus de moeite om er ook belangstelling voor te tonen." Zodra ze gebruikmaken van het platform, zijn de gebruikers van Twitter verkocht: eenvoud, snelheid en een gemakkelijke personalisatie zijn de troeven. Voor wie niet kan kiezen: het is mogelijk de twee aan elkaar te koppelen. Een bericht dat op één van beide gepost wordt, kan ook automatisch op het andere verschijnen. Aan iedereen die niet als privépersoon op Facebook zit, raadt Baudechon aan eerder een pagina op eigen naam te creëren dan een gewoon profiel. Het voordeel: geen beperking wat het aantal volgers betreft, terwijl een profiel gelimiteerd is tot 'slechts' 5000 vrienden. Bovendien laten de pagina's toe een goed logboek met statistieken bij te houden en krijgen ze vaak een goede plaats op Google. Wanneer u uw pagina ge-creëerd hebt, kunt u deze een beetje personaliseren: een grote foto toevoegen, de pagina bepalen waarop de internetgebruiker terechtkomt (video, presentatie...). "Het grote risico op Facebook is dat mensen u weren uit hun informatiestroom", meent Baudechon. Om dat te voorkomen, selecteert u de informatie die u wenst te delen met diegenen die u volgen in plaats van hen te overspoelen met onbetekenende berichten. Uitgever Luc Pire heeft een pagina op Facebook en maakt melding van zijn afspraken, ontmoetingen en nieuwtjes (zie kader hieronder). "De mensen die me volgen, hebben belangstelling voor de wereld van het boek", zegt hij. "Ze verwachten dus informatie over wat ik in dat domein voorbereid en ze kunnen kennismaken met de stappen binnen de uitgeverswereld." Hij aarzelt ook niet om in primeur de auteurs aan te kondigen waarmee hij net een contract afgesloten heeft of de cover van zijn werken te onthullen. U moet ervoor zorgen brede onderwerpen voor te stellen waar mensen zich gemakkelijk in kunnen vinden. Uw berichten maken meer kans om in de informatiestroom van uw contacten te verschijnen als er veel reacties op komen of wanneer veel internetgebruikers op de 'Vind ik leuk'-knop onder uw berichten klikken. Denk hieraan bij het opstellen van uw berichten en stel vragen aan uw vrienden. Bovendien moet u erop letten uw berichten op het juiste moment te posten, zodat ze niet verzuipen in de continue stroom van informatie, zegt Baudechon. Daarvoor moet u weten op welk moment uw volgers op Facebook zitten. "Het heeft geen zin om overdag berichten te posten als uw doelpubliek bestaat uit tieners die op dat moment op school zitten." De expert stelt dus voor dat u uw tijd neemt om de informatie vrij te geven op de uren dat uw contacten het vaakst reageren op uw berichten. Hij raadt u ook aan deze statistieken te analyseren. Dat moet jammer genoeg manueel gebeuren, maar het is wel nuttig. Een pagina hebben, volstaat niet. Om veel internetgebruikers aan te trekken, moet u promotie maken. Hier volgen enkele mogelijkheden. Post de link naar uw pagina bij zoveel mogelijk relevante gemeenschappen (bij groepen of pagina's op Facebook waar dat zinvol is, op profielen van vrienden...). Stimuleer uw contacten om uw berichten en uw pagina te delen op hun eigen muur. Dat kan heel subtiel door bijvoorbeeld een boodschap te lanceren in de zin van "Help me om 2000 volgers te vinden". Plaats de naam van een Facebook-contact, voorafgegaan door @, in een status wanneer u het over hem heeft (bijvoorbeeld: "In vergadering met @christophe charlot"). De persoon zelf en zijn contacten zien uw bericht op hun muur verschijnen. Bedank uw nieuwe contacten en - waarom niet - post verjaardagsboodschappen naar uw fans. Onze politici doen dat vaak. Laat uw contacten (e-mails, visitekaartjes...) weten dat u op Facebook zit. Nog meer tips (ook voor Twitter) vindt u op www.bizz.be.Christophe Charlot