Snel groeien doet soms pijn

De wereld verandert elke dag, onder meer als gevolg van de toename van de digitalisering en de globalisering. Sommige industrietakken krijgen het moeilijk, andere duiken als uit het niets op. Soortgelijke of complementaire bedrijven fuseren en doen aan acquisitie of zijn er het voorwerp van. Er ontstaan thematische clusters die de grenzen van de samenstellende activi- teiten of organisaties overschrijden. Kortom, alles verschuift. Ook de rol van banken en hr-dienstverleners in de brede zin van het woord.

In dat almaar wisselende landschap stagneren en verdwijnen bedrijven en slaat disruptie toe. Andere ondernemingen handhaven zich of groeien, gestaag en organisch of snel en exponentieel. Groeiende bedrijven hebben het niet onder de markt, vanwege groeipijnen, zoals het vinden van voldoende centen en de juiste mensen.

Groentje of al wat grijzend?

Peter Danneels, Business Marketing Director bij Securex: “Snelgroeiende bedrijven, het kunnen zowel start-ups als gevestigde ondernemingen zijn. Die laatste groeien meestal eerder gestaag en organisch, tenzij ze door een fusie of acquisitie morgen plots over meer gebouwen, meer voorraad, meer medewerkers, meer klanten… beschikken dan gisteren. Je kunt verkiezen om een M&A een consolidatie in de markt te noemen, maar het kan de betrokken bedrijven best wel wat kopzorgen bezorgen. Doorgaans worden die natuurlijk al in het voorbereidende traject proactief aangepakt.”

Onderzoeker wordt ondernemer

“Sommige managers van snelgroeiende bedrijven, bijvoorbeeld in medische, groene of biotechnologie, waren tot de groei nog onderzoeker met misschien enkele medewerkers naast zich”, zegt Joachim Verheyen, Head of Business Development Corporate & Public Bank, Belgium bij BNP Paribas Fortis. “Is die onderzoeker wel de juiste persoon om als CEO het bedrijf te doen groeien en het nieuwe bedrijf te leiden? Kan hij een ploeg van tien, twintig of vijftig mensen managen?” “Die bedrijven hebben een andere dynamiek en een ander DNA dan wat we commerciële bedrijven noemen”, vult Mario De Vry, Director Corporate Banking & Financial Institutions bij Belfius Bank aan. “Het is lang niet evident voor een onderzoeker om de stap naar een ‘commercieel’ bedrijf te zetten. Voor de oprichter van een klein bedrijfje, met pakweg vijf medewerkers, is plots groeien natuurlijk evenmin evident.”

Inleven in nieuwe rollen

“Veranderingen, zoals (snelle) groei, dwingen managers en medewerkers om alert te zijn en soepel te reageren”, weet Peter Danneels. “Ook om anders te werken dan ze gewend waren. En vooral om met meer mensen in verschillende en vaak nieuwe rollen vlot en gestructureerd samen te werken. Dat vergt grote inspanningen van de bedrijfsleider, zijn managers én zijn medewerkers. Vandaar het belang van een goede voorbereiding en nazorg op het vlak van organisatie en human resources.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content