A nnie Smeulders is sinds begin maart de nieuwe voorzitter van de vereniging van expediteurs in Antwerpen, ooit VEA, maar herdoopt tot de Vereniging voor Expeditie en Logistiek van Antwerpen. "Met de naamsverandering willen we erop wijzen dat de tijd dat expediteurs enkel met vervoersducumenten bezig waren tot het verleden behoort," argumenteert Smeulders.
...

A nnie Smeulders is sinds begin maart de nieuwe voorzitter van de vereniging van expediteurs in Antwerpen, ooit VEA, maar herdoopt tot de Vereniging voor Expeditie en Logistiek van Antwerpen. "Met de naamsverandering willen we erop wijzen dat de tijd dat expediteurs enkel met vervoersducumenten bezig waren tot het verleden behoort," argumenteert Smeulders. Smeulders is één van de oprichters en aandeelhouders van Comexas Benelux, het expeditiebedrijf dat zich in 1991 via een management buy-out loskoppelde van de groep Bunge. Oorspronkelijk wilde Annie Smeulders (46j.) onderwijzeres worden en haalde ze hiervoor in Tongeren een diploma. Maar manlief was actief in een expeditiebedrijf en de vonk sprong over. Uiteindelijk koos ook zij voor dit beroep. Na zeventien jaar gewerkt te hebben bij SGS Van Bree stapte ze in 1987 over naar S.C.A.. In 1989 koos ze uiteindelijk voor Comexas. In haar vrije tijd kookt Annie Smeulders voor haar man en de vrienden, vooral de Franse keuken. Verder reist ze graag de wereld rond. Ze is ook actief in Agha, de belangenvereniging van private havenondernemingen. Ze volgt er onder meer de problematiek van de terminals op. "De operators willen hun monopolie gebruiken om zoveel mogelijk met hun eigen onderneming te werken," vreest ze. "Ik meen dat de zogenaamde vliegende naties ook een kans moeten krijgen om te vermijden dat een monopolie leidt tot hoge kosten." Verder volgt Smeulders uiteraard de douanedossiers. "Ooit stond de Scheldestad bekend voor zijn flexibel en bedrijfsgericht ambtenarenkorps," zegt ze. "De jonge lichting van douaniers telt nogal wat scherpslijpers. Dat dreigt een enorm probleem te worden."In haar nieuwe job heeft Smeulders zich een inloopperiode gegund, maar toch wil ze nu al kwijt dat ze zal sleutelen aan de "Algemene Voorwaarden" die gelden voor de expediteurs. "Die werden geschreven in de tijd toen we ons enkel bezighielden met de organisatie van het transport," verklaart ze. "Maar nu zijn we ook in de weer met het herverpakken, het herbewerken, de just in time-afleveringen, de oorsprongscertificaten en andere logistieke taken. Deze inspanningen moeten verzilverd worden." Intern kondigt Smeulders een "grondige modernisering" aan. "De vereniging reageerde soms te log, via circulaires en dergelijke verouderde middelen," betreurt ze. " E-mail en andere vernieuwingen zullen van ons een belangengroep maken die snel op de bal kan spelen." Ook agressiever? "Uiteraard."