S N Brussels Airlines, de opvolger van de gecrashte luchtvaartmaatschappij Sabena, boekte in 2002 een bedrijfsverlies van 28.000 euro per dag, of 102,5 miljoen euro voor het hele jaar. Toch bleef het nettoverlies steken op slechts 36,8 miljoen euro. Uitzonderlijke inkomsten, waarbij de omruiling van slots op Londen Heathrow ter waarde van 58,7 miljoen euro, verzachtten de pijn. ...

S N Brussels Airlines, de opvolger van de gecrashte luchtvaartmaatschappij Sabena, boekte in 2002 een bedrijfsverlies van 28.000 euro per dag, of 102,5 miljoen euro voor het hele jaar. Toch bleef het nettoverlies steken op slechts 36,8 miljoen euro. Uitzonderlijke inkomsten, waarbij de omruiling van slots op Londen Heathrow ter waarde van 58,7 miljoen euro, verzachtten de pijn. Het bedrijf sleutelde ook duchtig aan het huurregime van de vliegtuigen: de operationele lease werd een financiële lease. Dat maakt de kosten van de vliegtuigen transparanter in de balansen. De post leasing binnen de materiële vaste activa klom daarmee naar een meer dan stevige 243 miljoen euro. Buiten balans boeken is immers not done sinds de spectaculaire ineenstorting van de Amerikaanse energieleverancier Enron. "Eigenlijk maakt het geen enkel verschil," zucht een revisor van een van de Big Four-auditkantoren. "Beide systemen zijn transparant. Maar het heersende klimaat vereist dat je nu alles binnen de balansen boekt." Maar SN wou het economisch correct spelen. De parlementaire Sabena-commissie had immers kritiek op de revisor gegeven, omdat die de vliegtuigen buiten balans had geboekt. Sabena huurde zijn toestellen via het ommetje van de special purpose companies (SPC's). Opvolger SN heeft die tactiek bij het herzien van een contract voor zes vliegtuigen vermeden. De SPC's zijn opgedoekt, de betaling voor de vliegtuigen gebeurt weer rechtstreeks via de bankier. Nog zo'n merkwaardigheid binnen de balans is het hoge bedrag op de post geldbeleggingen. Die was einde 2002 goed voor bijna één vijfde van de totale activa, of 121 miljoen euro van de 594 miljoen euro. "Cash is meestal een slechte belegging," geeft een andere revisor als goede raad mee. "Cash haalt het rendement op geïnvesteerd kapitaal naar beneden. Zeker met de huidige lage rentevoeten." Enig voordeel: op die rente wordt geen belasting betaald vanwege het nettoverlies. Tenzij die oorlogskas dient voor een overname natuurlijk. Wordt het zieltogende Sobelair dan toch de eerste prooi voor SN Brussels Airlines? W.R.