Naast de Mozart-trilogie in De Munt is de verrassing van het operaseizoen Der Schmied von Gent, de laatste opera van de Oostenrijkse componist Franz Schreker. Hoewel hij met Richard Strauss een van de populairste operacomponisten van de eerste decennia van de twintigste eeuw was, had hij de tijdsgeest helaas tegen. Door ...

Naast de Mozart-trilogie in De Munt is de verrassing van het operaseizoen Der Schmied von Gent, de laatste opera van de Oostenrijkse componist Franz Schreker. Hoewel hij met Richard Strauss een van de populairste operacomponisten van de eerste decennia van de twintigste eeuw was, had hij de tijdsgeest helaas tegen. Door zijn Joodse roots kwam hij in de jaren dertig in het vizier van de nazi's, die zijn composities ontaard vonden. De première van Der Schmied von Gent werd verstoord door extreemrechtse demonstranten. Schreker overleed aan een hartaanval in 1934. Zijn opera raakte in de vergetelheid. De Duitse regisseur Ersan Mondtag - een relschopper volgens de enen, een visionaire kunstenaar voor de anderen - zet die vergeten opera op het programma van Opera Ballet Vlaanderen. Het libretto is gebaseerd op Smetse Smee, een verhaal van de Belgische schrijver Charles de Coster. Het speelt zich af in Gent in de zestiende eeuw, waar de smid Smee wordt geconfronteerd met de Spaanse bezetter. Voor deze opera bedacht Mondtag een van de pot gerukt decor, met elementen uit sprookjes, griezelfilms én referenties aan de kunst. Het decor roept heel luid, maar dat doet de muziek ook: die zit zo boordevol referenties aan de barok en de folklore dat het nooit vervelend wordt. Aan het eind van de opera voegt Mondtag een verrassende postkoloniale laag toe aan het verhaal. Zowel Leopold II als Patrice Lumumba draaft op, waardoor de productie 75 jaar na de naziboycot opnieuw een wrange bijsmaak krijgt.