Zoals alle auto's van dit type, is de kleine Smart Roadster een tuig dat wel enige emotie weet los te weken bij de autominnende mens. Hoewel er zonder twijfel degelijke argumenten bestaan om een Smart Roadster te kopen, is het niet meteen de rede die de klant naar de toonzaal trekt. Veeleer het imago van de auto, om te beginnen.
...

Zoals alle auto's van dit type, is de kleine Smart Roadster een tuig dat wel enige emotie weet los te weken bij de autominnende mens. Hoewel er zonder twijfel degelijke argumenten bestaan om een Smart Roadster te kopen, is het niet meteen de rede die de klant naar de toonzaal trekt. Veeleer het imago van de auto, om te beginnen. De stilisten hanteerden een nerveuze pen toen ze dit model tekenden. De lijn is heel opvallend en bewust, als een grote levensechte knipoog. Tegelijk oogt deze roadster best elegant. Dit is een esthetische creatie. Een beetje zoals kleren of accessoires, die ook niet meteen uit rationele overwegingen worden gekocht. Maar die dus emotie losweken en zo een koper vinden. De Smart Roadster oogt niet alleen sportief, hij is het ook. Niet dat je er fenomenale snelheden mee haalt. Neen, het gaat veeleer om de indruk: iedereen die van auto's houdt, zindert onwillekeurig mee met het benevelende geluid van de uitlaat. Bovendien voelen ook de acceleraties heel scherp aan. De ophanging is eerder strak afgeveerd en de wegligging is correct. Zelfs de Belgische kasseien lokken geen vibraties uit in het koetswerk. Deze roadster, telg van een stilaan volwaardige gamma binnen de Mercedes-familie (er is nu ook een Smart met vier deuren en evenveel plaatsen), is een heel handzame auto. Mee dankzij de gunstige verhouding gewicht/vermogen. De ingenieurs kozen namelijk voor laterale stijlen van plastic en deuren van aluminium. Ondertussen haalden de motorspecialisten een voortreffelijk vermogen uit de kleine driecilinder van 698 cc, zonder al te veel koppelwaarde in te leveren (95 Nm tussen 2250 en 4500 omwentelingen per minuut) of het verbruik omhoog te duwen. Wie veel vermogen wil, moet het natuurlijk hier niet komen zoeken: deze Smart Roadster heeft 15,5 seconden nodig om van nul naar honderd te sprinten. Voor de puristen zijn er dan ook versies met 60 en 74 kW. Het neemt niet weg dat deze kleine tweezitter heel aangenaam om rijden is. Niet in het minst dankzij de zeer precieze stuurinrichting en de leuke versnellingsbak. Die heeft zes gangen en laat zich zowel sequentieel als automatisch bedienen. Het interieur is al even verzorgd als het uiterlijk van de auto. De stoelen, die wat smalletjes zijn voor grote jongens, sluiten zich goed rond de rug en bieden voldoende steun in strakke bochten. De rijhouding is goed en aangenaam. De zichtbaarheid is evenwel ietwat beperkt, vooral in de versie met vast dak. Omwille van de veiligheid en de geldende voorschriften op de Amerikaanse markt is deze Smart uitgerust met een rolbeugel, maar die werd esthetisch heel goed in het geheel geïntegreerd. Minder leuk is de zeer beperkte kofferruimte, zowel voor als achteraan: veel koffers moet je niet meenemen. Christophe