De liefde van de voedingsproducenten gaat door de maag van Rogil Field Research.
...

De liefde van de voedingsproducenten gaat door de maag van Rogil Field Research."De markt is oververzadigd. Ze wordt zodanig gediversifieerd dat het voor de consument onoverzichtelijk wordt. Kijk maar naar de koekjes of de waspoeders. Maar voor ons bedrijf blijft de markt dus groeien. Want bedrijven zoeken steeds scherper naar het juiste product. De smaakevolutie wordt steeds meer op de voet gevolgd."Managing director Gilbert Vanhulle van de nv Rogil Field Research ( RFR) test al 20 jaar nieuwe producten of vernieuwingen binnen het segment van de fast moving consumer goods. Bier, kaas, sauzen, roomijs, vlees, vis, worden in het hypermoderne testlabo in Lubbeek beoordeeld. "Alles wat je over de tong kan krijgen, van fast food tot chewing gum. Meer dan de helft van de geteste producten komt uiteindelijk niet op de markt." In het testlabo wordt in gestandaardiseerde omstandigheden geproefd. Temperatuur, lichtsterkte en vochtgehalte zijn er onder controle, het smaaklabo is verdeeld in individuele testcabines. Per productcategorie wordt een panel van een tiental proevers ingeschakeld. RFR werkt met een veertigtal panels.Voor één productcategorie, bier (Lubbeek ligt vlakbij het Leuvense Interbrew), wordt een panel met "bovengemiddelde smaakcapaciteiten" ingeschakeld. Deze "semi-vaste werknemers" krijgen een opleiding van vier maanden. "Zij leggen productprofielen vast, als een soort smaakmachine. De analyse van de samenstelling van een product kan gebeuren door een voedingstechnoloog. Maar de beschrijving via de smaakpupillen is uniek aan de mens." Jaarlijks test Rogil Field Research vijftig nieuwe of vernieuwde producten. Naast het labo, worden ook mobiele testwagens gebruikt, vaak bij het testen van regionale producten. Tenslotte zijn er de home use tests, waarbij tot een duizendtal gezinnen worden ingeschakeld die in 90 % van de gevallen merkloos, blind proeven. De smaaktests vinden in heel België plaats. "Er zijn nogal wat communautaire smaakverschillen." De smaaktests zorgden voor 35 % van de 55 miljoen frank omzet in 1995. Voor de helft van de omzet zorgt klassiek marktonderzoek, namelijk enquêtes voor bedrijven. Want Rogil Field Research startte in 1974 als een veldwerkbureau. Vanaf 1976 begonnen de smaaktests. RFR nestelde zich in nog twee andere nichemarkten, tachistoscopisch en oogbewegingsonderzoek. Op de klantenlijst staan onder meer Coca-Cola Company, Esso, Henkel en Master Foods. Het werk wordt geleverd door zeven vaste werknemers en 400 losse medewerkers. GILBERT VANHULLE (ROGIL FIELD RESEARCH) Bedrijven zoeken steeds intensiever naar het juiste voedingsproduct.