" Sportvoeding is de cosmetica van de man", stelt Manuel Peralta Gutierrez. "Hij hoort van vrienden of leest in gespecialiseerde bladen hoe en waarom hij sportvoeding moet gebruiken en blijft dat na een eerste ervaring meestal ook doen."
...

" Sportvoeding is de cosmetica van de man", stelt Manuel Peralta Gutierrez. "Hij hoort van vrienden of leest in gespecialiseerde bladen hoe en waarom hij sportvoeding moet gebruiken en blijft dat na een eerste ervaring meestal ook doen." Toen Manuel Peralta twee was, verlieten zijn ouders het zuiden van Spanje om in de Belgische textielindustrie te werken. Zelf ging hij, na een opleiding technisch tekenen, in de sector van vlees en bereide vleeswaren, waar hij zijn kennis opdeed over het gebruik van aroma's. Als sportfanaat en eigenaar van een fitnessclub merkte hij dat sportvoeding doorgaans niet lekker was. Hij begon te zoeken naar lekkere shakes, op basis van weipoeder. Wei is de eiwitrijke reststof die ontstaat bij de bereiding van kaas. Het bleek het begin van een succesverhaal. "In de vleesindustrie specialiseerde ik me in zoute smaken, daar voegde ik de zoete aan toe. Ons succes is, behalve aan de snelle leveringstijden, grotendeels te danken aan onze smaken." Die ontwikkelde hij verder door op gespecialiseerde beurzen meer en meer voeling te krijgen met de sportvoeding, totdat hij producten op maat kon beginnen te leveren. Met de groei van het bedrijf steeg ook het aantal hoogopgeleide medewerkers: ingenieurs, biologen, zelfs een diëtiste. De echtgenote van Peralta, Jinny Sienaert, staat aan het hoofd van de afdeling registraties, die onder meer de Europese wetgeving over de ingrediënten opvolgt. In 2007 kwam er ook een businessmanager met internationale ervaring in OTC-producten, gezondheidsproducten zonder voorschrift. Toch zult u nergens producten aantreffen onder het merk Manumixx, want het bedrijf werkt onder private label. "We voeren de ideeën van de klant van a tot z uit: we verwerken de ingrediënten, voegen de smaken toe en verpakken de producten", vertelt Peralta. "Onze klanten verkopen de producten in bekende warenhuizen als het Britse Tesco of andere ketens, maar ook in gespecialiseerde winkels, apotheken of via het internet." Op jaarbasis verwerkt Manumixx ongeveer 2 miljoen kilogram wei. Manuel Peralta: "Twintig jaar geleden werd wei nog gebruikt voor veevoeders. Nu de toepassingen toenemen, ontstaat er een grote schaarste, met prijsstijgingen tot gevolg." Weiproducten blijven dan ook het leeuwendeel van de omzet uitmaken. Het saldo wordt gevormd door OTC-producten die vooral worden geleverd aan distributeurs voor apotheken en ten slotte algemene voedingsproducten als soepen, havermoutpap of koffieblends. "Financieel is het niet gemakkelijk geweest", blikt de zaakvoerder terug. "Bij het opstarten was KBC de enige bank die erin geloofde. Met een lening van 200.000 euro moesten we het gebouw inrichten en tweedehandse machines op de kop tikken. We hebben het bedrijf kunnen ontwikkelen dankzij het vertrouwen van onze leveranciers. De winsten zijn we blijven investeren. Zodra de machines in ons nieuwe pand stonden, moesten we alweer op zoek naar een nieuwe locatie." Manumixx kreeg in 2010 een eerste grote banklening van 2 miljoen euro, voor het huidige pand in de Leeuwerikstraat. Daar staan intussen zeven volautomatische afvullijnen. In 2011 boekte het bedrijf een omzet van 23,5 miljoen euro, waarvan meer dan 97 procent voor export. Peralta ziet de toekomst optimistisch in: "Momenteel werken we maar met één shift, dus het groeipotentieel is er in elk geval." SIMON VAN DORPE , FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER