Saab was de eerste autobouwer die de turbotechnologie in seriemodellen met een behoorlijke oplage zette. Pakweg dertig jaar geleden begon dat mooie verhaal. Wie een zwak heeft voor mooie wielen en autotechniek en dertig jaar geleden al bewust door het vege leven stapte, herinnert zich ongetwijfeld die Saab 900 Turbo. Een auto die onwillekeurig tot de verbeelding sprak, want zo'n turbo op de motor, dat was niet gewoontjes. Pas veel later, zegge de tweede helft van de jaren tachtig, verscheen de technologie op dies...

Saab was de eerste autobouwer die de turbotechnologie in seriemodellen met een behoorlijke oplage zette. Pakweg dertig jaar geleden begon dat mooie verhaal. Wie een zwak heeft voor mooie wielen en autotechniek en dertig jaar geleden al bewust door het vege leven stapte, herinnert zich ongetwijfeld die Saab 900 Turbo. Een auto die onwillekeurig tot de verbeelding sprak, want zo'n turbo op de motor, dat was niet gewoontjes. Pas veel later, zegge de tweede helft van de jaren tachtig, verscheen de technologie op dieselmotoren en begon de democratisering van de turbine. Om de dertigste verjaardag van de turbotechnologie van het huis te vieren, bouwde Saab een beperkte serie (2000 exemplaren, berline en break samen) van deze Turbo X. Neen, geen 9-3 die toppen zal scheren in de verkoop, maar een bedwelmend heerlijke machine om rijden. Noem hem gerust een koersmachien in discrete verpakking. De V6 met turbo is geen onbekende motor, maar komt hier met een vermogen van 280 pk. Met zoveel paarden is hij meteen de krachtigste Zweed die Saab ooit bouwde. Ook het koppel is gegroeid, nu 400 Nm. En dat voel je als je op het rechterpedaal duwt: zelfs in de lage toerentallen komt de stuwkracht op een heel natuurlijke manier, zonder dat je ooit de indruk krijgt dat de motor zich moet inspannen. En nog interessanter is de manier waarop Saab al dat geweld op het wegdek overbrengt. De actief werkende vierwielaandrijving XWD (een concept dat we ook op andere modellen en meer dagdagelijkse modellen van het huis mogen verwachten) laat zich honderd keer per seconde voeden door meer dan twintig sensoren en moet daarom niet wachten tot een wiel gaat slippen om in te grijpen, maar kan dat op anticiperende wijze. Het resultaat is een zeer snelle auto die veiligheid hoog in het vaandel draagt, maar verrassend is dat niet. We hebben het hier immers over een Zweed. Bovendien slaagden we erin om het verbruik met een beetje rationeel rijden bij 10,5 liter te houden. Uiterlijk laat de Turbo X zich herkennen aan, onder andere, zijn zwarte lakkleur, een diepere voorspoiler, geïntegreerde luchthapper, agressieve uitlaten, matte titaniumlook voor sommige details en wondermooie lichtmetalen wielen van 18 duim. Het zwarte kleurthema keert ook terug in het interieur met lederen sportstoelen of koolstofvezel voor het instrumentenbord. Als ultieme eerbetoon aan de turbotraditie van het huis is er zelfs een turbodrukmeter, zo'n ding waarvan we al lang niet meer beseften dat we het erg misten. En welk voor een: een exacte kopie van de meter in de oorspronkelijke Saab 900 Turbo. Heerlijk. Afwerking, algehele kwaliteit, rijgevoel Sportophanging wat hard op slechte wegen Jo Bossuyt