SKYPORT. Gevleugelde vergaderingen

In de nieuwe passagiersterminal in Zaventem komt tegen het einde van het jaar een vergader- en konferentiecentrum. De uitbater is het Nederlandse Skyport International,

dat gelijkaardige faciliteiten uitbaat op Schiphol.

“We hebben de eerste klant voor het Conference Center op Zaventem reeds binnen, ” zegt Walter Russak apetrots. Een prestatie, want pas vorige week ondertekende Skyport International bv het kontrakt met Brussels Airport Terminal Company (BATC) voor de uitbating van vergaderfaciliteiten in de nieuwe passagiersterminal. Skyport krijgt de koncessie voor 5 jaar.

Walter Russak is samen met Peter J. de Bruin initiatiefnemer en partner van Skyport, dat sinds vorig jaar op Schiphol een “Corporate Meeting Center” uitbaat. “Wij zijn zeer tevreden met de as Zaventem-Schiphol. De luchthaven van Amsterdam ligt eerder noordelijk in Europa en is mede door de hub-funktie van KLM en haar samenwerking met Northwest Airlines Amerikaans gericht. Brussel is de hoofdstad van Europa en blikt meer zuiders, zeker sinds het partnership van Sabena met Swissair, ” meent Russak. Het Corporate Meeting Center van Schiphol zal dus geen konkurrentie vormen voor het Conference Center van Zaventem. “De idee om naar Zaventem uit te breiden is eigenlijk ingegeven door onze klanten. Uit een marktonderzoek bleek namelijk dat ze niet altijd op dezelfde lokatie willen vergaderen, ” aldus de Bruin. “Men wil wel steeds liever op een luchthaven vergaderen. Dit houdt rechtstreeks verband met de internationalizering van de ondernemingen en de toenemende druk op de managers om hun werktijd zo efficiënt mogelijk in te vullen. “

MISLUKTE JOINT VENTURE.

Net na de opening van het nieuwe passagiersgebouw, december vorig jaar, begon BATC uit te kijken naar een kandidaat-koncessiehouder voor een professionele vergaderruimte. “Het dienstbetoon aan de passagiers is primordiaal bij BATC, ” zegt Michel De Rouck, commercieel- en marketingdirekteur van BATC. En omdat bijna 70 % van de passagiers die via Zaventem reizen zakenlieden zijn, leek een in-huis-businesscentrum noodzakelijk. Michel De Rouck : “Er zijn een aantal organizatoren die zich specifiek bezighouden met het runnen van dergelijke faciliteiten, en er is ook een dergelijke bekwaamheid aanwezig in de hotelsektor en in de luchtvaart. ” Velen bleken geroepen, doch aan het einde van de rit zat maar één uitverkorene : het jonge Skyport.

Waarom de vlotte Nederlanders ? “Hun zeer professioneel produkt en hun luchthavenexpertise, ” antwoordt De Rouck prompt. “Én zij beantwoordden aan de gestelde ekonomische criteria. ” In eenvoudige taal gezegd : Skyport kon een projekt voorstellen dat de rentabiliteit voor beide partijen nastreeft.

Toch heeft het meer dan zes maanden geduurd vooraleer het kontrakt werd ondertekend. “Juist, ” zegt Peter de Bruin, “we opteerden aanvankelijk voor een joint venture. Maar de Belgische partner heeft zich nadien teruggetrokken zodat we het verhaal hebben moeten overdoen. “

Skyport investeert 20 miljoen frank in het Conference Center, dat zich bovenaan de zogenaamde diamant op 800 m² zal uitstrekken. Een nv Skyport Brussels is in oprichting en een deel van het personeel is reeds aangeworven. Walter Russak : “Wij geloven in lokaal management. ” Tegen het jaareinde moet de vergaderruimte operationeel zijn met een officiële inhuldiging in januari 1996.

FAUTEUIL-VERGADEREN.

In het Conference Center komen een tiental “kamers” het woord dat onze noorderburen hanteren voor vergaderzalen met een kapaciteit tussen 4 en 20 personen. De kleinste vergaderzaal tevens VIP-kamer wordt gebruikt voor het, dixit Russak, “fauteuil-vergaderen. ” Wat is fauteuil-vergaderen ? “Wij hebben uit ervaring geleerd dat er een kamer moet zijn waar bijvoorbeeld een kontrakt kan worden ondertekend met een glaasje champagne en een sigaar of waar enkele executives zich uit de vergadering kunnen terugtrekken om enkele vertrouwelijke punten te bespreken. “

Alle “kamers” hebben telefoon en fax (met indien gewenst rechtstreekse nummers voor de konfidentialiteit), videoprojektor en andere hedendaagse technische bureautica-snufjes, potlood en pen, koffie, tee en ijswater à volonté. “Allemaal inbegrepen in de huurprijs, ” verduidelijkt de Bruin. “Bij ons worden geen extra’s aangerekend omdat er een fax moet worden binnengebracht. ” De klant kan huren per uur, per dag, per week, op ad hoc basis of met een heus abonnement, anoniem of met het bedrijfslogo.

Het interieur wordt beheerst door een zalmkleurige vloerbedekking, kerselaar of beukehout meubilair en zwarte en roestvrije staalaksenten. Zegt Walter Russak : “We hebben geleerd dat je moet oppassen voor overkill. De internationale zakenman/vrouw wil vergaderen in een omgeving die een gemiddelde is tussen de gezellige huiskamer en het zakelijke kantoor. “

CAB

MICHEL DE ROUCK (BATC), WALTER RUSSAK EN PETER DE BRUIN (SKYPORT) Skyport weet de synergieën tussen de zakenman/vrouw en de luchthaven uit te spelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content