Goede technici vinden, bijvoorbeeld voor de automobielsector, is al niet eenvoudig. Maar hoe zit het met de lesgevers die hun technische expertise moeten overbrengen? "Op dit moment zitten we goed. Maar er mag eigenlijk niemand wegvallen, want de combinatie technische bagage en pedagogische vaardigheden is zeldzaam." Dat zegt Sjoerd Zijlstra, sinds een jaar hoofdcoördinator training bij Educam, het kennis- en opleidingscentrum van de autosector en aanverwante sectoren. De Educam-sectoren tellen 10.000 bedrijven, hoofdzakelijk kmo's die samen bijna 94.000 werknemers tew...

Goede technici vinden, bijvoorbeeld voor de automobielsector, is al niet eenvoudig. Maar hoe zit het met de lesgevers die hun technische expertise moeten overbrengen? "Op dit moment zitten we goed. Maar er mag eigenlijk niemand wegvallen, want de combinatie technische bagage en pedagogische vaardigheden is zeldzaam." Dat zegt Sjoerd Zijlstra, sinds een jaar hoofdcoördinator training bij Educam, het kennis- en opleidingscentrum van de autosector en aanverwante sectoren. De Educam-sectoren tellen 10.000 bedrijven, hoofdzakelijk kmo's die samen bijna 94.000 werknemers tewerkstellen. Educam heeft als opleidingsbedrijf meer dan 80 medewerkers en 60 lesgevers. Educam bestaat 25 jaar en verwelkomt per jaar 15.000 cursisten, wat goed is voor 400.000 lesuren. Zijlstra helpt om alles in goede banen te leiden. SJOERD ZIJLSTRA. "Nadat ik in 2000 een bachelor automechanica had behaald, heb ik een tijdlang technische trainingen gegeven in de autosector. Dat was aanvankelijk niet eenvoudig, want ik begon voor een Luiks opleidingscentrum te werken en kende geen woord Frans. In 2010 ben ik technisch lesgever bij Educam geworden waarbij ik opleidingen gaf over nieuwe technische modellen, zoals die van Mitsubishi. Sinds een jaar coördineer ik de technische trainers." ZIJLSTRA. "Ik sta aan het hoofd van de trainers die we op de payroll hebben, en daarnaast werkt Educam ook met een hele reeks lesgevers in onderaanneming. Ik zorg voor collectieve en individuele ondersteuning. Zo organiseren we twee keer per jaar een trainingsweek voor de technici." ZIJLSTRA. "De automobielsector staat al een tijdje voor grote uitdagingen door de technologische evoluties. Zo was er de overstap naar elektrische aandrijving, hybride aandrijftechnieken of met aardgas. De techniek evolueerde snel en beïnvloedde het niveau van de opleidingen. Dat verklaart het toenemende belang van de opleidingen. Zo organiseerden we in samenwerking met BMW België gisteren een opleiding over de elektrische i3 voor onze lesgevers." ZIJLSTRA. "Eigenlijk bestaat er geen opleiding voor technisch lesgever. Een goede diagnosetechnicus kan snel een probleem detecteren in een wagen, maar kan hij die expertise ook gemakkelijk doorgeven aan collega's? Kan hij een verhaal brengen? Niet iedereen heeft het potentieel om lesgever te worden, maar mijn taak bestaat erin om die mensen te vinden. Momenteel zit Educam op dat vlak goed, maar er mag eigenlijk niemand van de lesgevers wegvallen. We gaan ernaar op zoek via de klassieke sollicitatiekanalen." ZIJLSTRA. "Kenniscentrum is veel breder dan opleidingscentrum. Waar we vroeger luisterden naar de klanten en vervolgens een 'opleidingsantwoord' aanreikten, willen we nu veel meer met de klant mee- en vooruitdenken over acute of toekomstige behoeften." A.M."De automobielsector staat al een tijdje voor grote uitdagingen door de technologische evoluties"