Tweede callcenter in Brussel
...

Tweede callcenter in BrusselSitel Brussels, de nieuwe naam van de Merit Group sinds de fusie in juni jongstleden met de Amerikaanse callcentergroep Sitel Corp., opent nog dit jaar een tweede callcenter in het Brusselse Gewest. Merit startte begin '93 als telemarketingbedrijf, met 10 miljoen frank kapitaal, voor de helft onderschreven door de Vlaming Toon Vanparys en voor de andere helft door de in België residerende Nederlander Henk Kruithof (zie Trends 23 mei '96). In een sneltempo groeide het uit tot Belgiës grootste callcenter, met thans 280 werkposten in Groot-Bijgaarden en voor dit lopende boekjaar een verwachte omzet van 550 miljoen frank. Nu volgt uitbreiding met een operationele eenheid op het Research Park van de ULB in Anderlecht. "Begin december moet dit callcenter operationeel zijn. We starten met een 100-tal werkposten en budgetteren een verdubbeling binnen het jaar," aldus Toon Vanparys, gedelegeerd bestuurder van Sitel Brussels nv.Er werd geopteerd voor een splitsing van de activiteiten "omwille van de bereikbaarheid van de werkplaats," aldus Toon Vanparys, die de geruchten bevestigt dat de oorspronkelijke vestiging in Groot-Bijgaarden wordt ingeruild voor een site in Machelen. "We gaan zelf bouwen," verklaart Vanparys, eraan toevoegend dat het technisch een sale & lease-operatie betreft. In Machelen komt plaats voor 350 tot 400 computergestuurde werkposten, de verhuis is gepland voor juni '97. De investering (in Machelen en Anderlecht) beloopt zo'n 350 miljoen frank. Het Brussels Hoodstedelijk Gewest en het Vlaamse Gewest komen tussen via investeringssteun.De expansie van Sitel in België is des te merkwaardiger gezien de uitsluiting van third party callcenters uit de recente (juli jongstleden) circulaire van minister van Financiën Maystadt voor de zogenaamde service centers. Zo bijvoorbeeld heeft concurrent AMS Téléperformance onlangs geopteerd om haar nieuwe callcenter (150 werkposten) niet in ons land, wel in Nederland te plaatsen waar de wetgeving aangaande callcenters investerings- en fiscaalvriendelijker is dan in ons land (zie ook Inside 4 juli '96). "Ik hoop nog steeds dat de omzendbrief inzake de service centers zal uitgebreid worden naar callcenters voor derden," zegt Toon Vanparys. "Eigenlijk voelen we ons in de steek gelaten door de federale regering. De deelregeringen, specifiek het kabinet van Brussels Economieminister Jos Chabert, de Gomb en het kabinet van Vlaams Economie-minister Eric Van Rompuy hebben wél een goed zicht over de mogelijkheden die wij bieden voor het creëren van wergelegenheid." Begin deze week startten ook de bouwwerken van een Sitel/Merit callcenter in Krefeld in Duitsland. Een groot deel van de werkposten zijn bestemd voor General Motors Acceptance Corporations ( GMAC), in Duitsland beter gekend als de Opel Bank, de rest voor bestaande en nieuwe klanten in Duitsland. Sitel is beursgenoteerd ( Nasdaq). Op het moment van de aankondiging van de fusie in juni stond het aandeel 25 VS-dollar, begin deze week noteerde het 47,5 dollar. TOON VANPARYS (SITEL) Expansie in België en Duitsland.