Welke meerwaarde biedt SalesNote? "95 procent van de informatie uit een verkoopgesprek gaat verloren of komt slechts gedeeltelijk terecht in een CRM-systeem (klantenrelatiesoftware, nvdr)", zegt Thomas Neirynck, de stichter van SalesNote. "Dat heeft een impact op de klantenrelatie en dus ook op de verkoop. SalesNote helpt de gespreksdata te capteren. De webapplicatie maakt daarvoor gebruik van natural language processing, een ...

Welke meerwaarde biedt SalesNote? "95 procent van de informatie uit een verkoopgesprek gaat verloren of komt slechts gedeeltelijk terecht in een CRM-systeem (klantenrelatiesoftware, nvdr)", zegt Thomas Neirynck, de stichter van SalesNote. "Dat heeft een impact op de klantenrelatie en dus ook op de verkoop. SalesNote helpt de gespreksdata te capteren. De webapplicatie maakt daarvoor gebruik van natural language processing, een specialisatie van artificiële intelligentie." Wat maakt die technologie uniek? "Er bestaan al heel wat stemtoepassingen - denk maar aan Siri en Alexa (slimme luidsprekers, nvdr). De uitdaging van zo'n toepassing is specifieke gegevens uit ongestructureerde datasets te halen. Daarom coacht SalesNote verkopers vooraf aan de hand van een intelligent en wendbaar salesscript. Dat creëert een duidelijke context, waarin de applicatie de gespreksgegevens beter kan capteren en analyseren." Hoe verliep de financiering tot nu? "Via mijn bedrijf SalesArchitects helpen we al langer ondernemingen om producten en diensten te commercialiseren. Vanuit die consultancy-activiteiten hebben we SalesNote gebootstrapt (opgericht zonder externe financierders, nvdr). Vanaf het tweede kwartaal van 2021 gaan we wel op zoek naar extern kapitaal. Er is al heel wat interesse van businessangels, maar we houden de boot nog even af." Krijgt SalesNote nog bijkomende steun? "We zijn Start it @KBC-alumnus en zitten in de nieuwe lichting van Birdhouse. SalesNote maakt ook deel uit van Netwerk Ondernemen. Elk van die initiatieven heeft haar sterktes. We zijn erg blij met de mentoren en de raad van advies die ons helpen. Daarin zitten kleppers zoals Michiel Bearelle van Officient, Gilles Mattelin van Unit4 en Jeroen De Man van Unpaid." Waaruit bestaat de groeistrategie? "We willen organisch groeien door onze applicatie verder uit te werken bij een aantal pilootklanten. De focus ligt in eerste instantie op de verzekeringssector en wholesalers in Vlaanderen. We zoeken nog extra pilootprojecten. Vanwege de coronacrisis hebben we onze vooropgestelde ambitie voor dit jaar uitgesteld. We mikken nu op 500 SalesNote-gebruikers tegen eind 2021."