Zeg ook in het zakenleven nooit 'nooit'. De Duitser Werner Fuchs zat 25 jaar lang gebeiteld bij de franchisegroep Foto Quelle. Maar zopas stapte hij langs de grote poort binnen bij de grootste concurrent: Photo Porst,filiaal - én zorgenkind - van het Belgische Spector Photo Group. In Wetteren luidde de redenering: Fuchs kent de sector als geen ander en heeft als turn around manager ruimschoots zijn strepen verdiend. Waarom dan nog verder zoeken? Voor de petite histoire: op 21-jarige leeftijd begon Fuchs als "broekje" bij... Photo Po...

Zeg ook in het zakenleven nooit 'nooit'. De Duitser Werner Fuchs zat 25 jaar lang gebeiteld bij de franchisegroep Foto Quelle. Maar zopas stapte hij langs de grote poort binnen bij de grootste concurrent: Photo Porst,filiaal - én zorgenkind - van het Belgische Spector Photo Group. In Wetteren luidde de redenering: Fuchs kent de sector als geen ander en heeft als turn around manager ruimschoots zijn strepen verdiend. Waarom dan nog verder zoeken? Voor de petite histoire: op 21-jarige leeftijd begon Fuchs als "broekje" bij... Photo Porst. Zeg dus nooit 'nooit'. Er gaat de manager, die in januari zijn vijftigste verjaardag viert, een hele reputatie vooraf. In de Duitse zakenpers werd hij reeds de sinterklaas van de fotosector genoemd. Of ook: der Plusmann in der Minusbranche. De sector van de foto-ontwikkeling maakt, Europees gezien, een omwenteling door: niet aflatende druk op de prijzen als gevolg van steeds meer aanbod zorgt voor neerwaartse druk op de marges, zoals het al enige tijd verlieslatende Photo Porst aan den lijve ondervindt. Porst, uitsluitend actief in Duitsland, wordt daar bovendien al een tijdje geconfronteerd met een te zwak consumptiepatroon. Maar met Fuchs zou het einde van de tunnel in zicht moeten zijn. De man houdt zich strikt aan een levensfilosofie die zegt: Courage ist gut, aber Ausdauer ist besser. Met moed alleen red je het niet, volharding is beter. Toen Werner Fuchs in 1973 bij Foto Quelle terecht kwam, vond hij een bescheiden en weinig ambitieuze groep. De door Fuchs bedachte marketingpolitiek verzette bergen. Duitsers die vakantiekiekjes of familiefoto's willen laten ontwikkelen, kunnen sinds de intrede van Fuchs niet meer aan Foto Quelle voorbij. Hij verruimde ook grondig de horizon van Foto Quelle, dat nu 2000 agentschappen telt in Europa, met uitgebreide netwerken in onder meer Nederland, Oostenrijk en Oekraïne. Overal heeft Fuchs als marketeer zijn stempel gedrukt. Het bracht hem in 1994 op het hoogste schavotje bij Foto Quelle: de nummer één voor alles wat sales en marketing aangaat. Werner Fuchs staat bekend als gedreven, sluw ook wel, maar een man van principes. Iemand met een radicaal geloof in goede medewerkers. "Daar staat of valt het mee," zegt hij. "Hoe goed een marketingcampagne ook moge zijn." In de praktijk is gebleken dat Fuchs mensen aan zich weet te binden en te winnen voor een vooropgesteld doel: acht van zijn tien naaste medewerkers bij Foto Quelle werkten 25 jaar naast en bij hem in de fotobranche. Zelf is Fuchs een bijna maniakaal werker, gebeten door de wereld van de muziek én van de pellicule.Universitaire studies waren niet aan Fuchs besteed, maar zijn kennis van de fotomarkt is er - door bijscholing en zelfstudie - niet minder om. Bij Foto Quelle, dat uitgroeide van meeloper tot toonaangevend, heeft Fuchs bewezen wat je kan bereiken. Op eigen initiatief bood hij zich aan bij Johan Mussche en bij Spector, waar niet gedraald werd met een contract. Toen Fuchs in 1973 van Porst naar Foto Quelle overstapte, bleek hij in een eerste fase zelfs bereid tot een looninlevering. Bij de overstap van Foto Quelle naar Photo Porst heeft hij de inlevering van toen - 250 Duitse mark per maand - zonder twijfel ruimschoots goedgemaakt.