Aan de files met sakkerende luchtreizigers rond Zaventem staan geen borden met "Antwerp Airport, Gateway to London and Schiphol." Je bent sneller over Deurne in hartje Londen dan via Zaventem-Heathrow en de taxi of sneller wereldwijd via Schiphol. Het Hoofdstedelijk Gewest Brussel zou moeten behoren tot de catchment area van de luchthaven Deurne. De tienduizenden potentiële Brusselse klanten hebben nog nooit van het Deurnse aanbod gehoord. Een insider: "Paraderen in uniformen met gouden strepen op recepties of snoepreisjes naar Londen ligt de ambtenaren van Antwerp Airport goed; duizenden kilometer ver en dag-in dag-uit op zoek gaan naar nieuwe luchtvaartmaatschappijen voor Deurne veel minder. De leiding heeft geen internationaal netwerk, geen relaties en voel...

Aan de files met sakkerende luchtreizigers rond Zaventem staan geen borden met "Antwerp Airport, Gateway to London and Schiphol." Je bent sneller over Deurne in hartje Londen dan via Zaventem-Heathrow en de taxi of sneller wereldwijd via Schiphol. Het Hoofdstedelijk Gewest Brussel zou moeten behoren tot de catchment area van de luchthaven Deurne. De tienduizenden potentiële Brusselse klanten hebben nog nooit van het Deurnse aanbod gehoord. Een insider: "Paraderen in uniformen met gouden strepen op recepties of snoepreisjes naar Londen ligt de ambtenaren van Antwerp Airport goed; duizenden kilometer ver en dag-in dag-uit op zoek gaan naar nieuwe luchtvaartmaatschappijen voor Deurne veel minder. De leiding heeft geen internationaal netwerk, geen relaties en voelt zich lekker in het ons-kent-onswereldje van de toffe sinjoor." Overmorgen viert Antwerp Airport zijn 75ste verjaardag op een academische zitting. Vorige week stopte Cityflyer met de vluchten op Gatwick. In april zakte het aantal passagiers met 2184 tot 13.689 (in mei verdwijnen de 1000 van Cityflyer). De inkomende vracht daalde in april met 43 ton; een nepstatistiek want de luchtvracht van Deurne vertrekt voor 95% met vrachtwagens vanuit Antwerp Airport naar Zaventem voor doorvervoer. Haalt de luchthaven dit jaar nog 200.000 passagiers (twee derde vliegt naar Londen, een derde naar Amsterdam, voor drie vierde zakenlui)? Op 13 november 1997 werden voor 94 miljoen frank opsmukinvesteringen ingehuldigd. Overbodige kosten, beweren onafhankelijke experts.De Vlaamse minister van Verkeer, Eddy Baldewijns (SP), is er niet gerust in. Hij zegt aan Trends: "Het scenario van een hele of een halve privatisering sluit ik niet uit." Een audit van het studiebureau Ernst & Young (uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse regering) wijst uit dat de privatisering maar economisch haalbaar is als de overheid de infrastructuurkosten voor de verlenging van de startbaan voor haar rekening neemt. Andere deskundigen twijfelen eraan of de verlenging wel hoeft, gezien de technologische vernieuwing van de vliegtuigen in de nabije toekomst. De Kamer van Koophandel en Nijverheid drukt Antwerp Airport en het huidige overheidsmanagement aan de boezem. Wettelijk kan de Kamer op dit ogenblik niet meer doen dan dure woorden uitspreken. Volgt er boter bij de vis bij een eventuele privatisering? VerkeersministerEddy Baldewijns is bekommerd om een beter beheer van de Vlaamse regionale luchthavens. Twee studies werden besteld, één voor Oostende, één voor Deurne. "In Oostende wordt al openlijk gespeeld met de gedachte van een public private partnership", zegt de minister. "Wat het zal worden in Deurne, blijft voorlopig een open vraag. Ik sluit echter een hele of een halve privatisering principieel niet uit. Wel dien ik vast te stellen dat de luchthaven dicht bij woongebieden ligt en de afstand naar de intercontinentale luchthaven Zaventem gering is. Het is absoluut noodzakelijk dat er meer commerciële dynamiek komt bij de regionale luchthavens." Prof. dr. Eddy Van de Voorde (Ufsia) is transporteconoom en houdt de sleuteltoespraak op de academische zitting voor de 75 jaar: "Als ik kijk naar Zestienhoven bij Rotterdam zie ik grote slagkracht, 481.000 passagiers, een verdubbeling op tien jaar. Antwerp Airport heeft ook een toekomst mits een goede strategie, goede partners en bijkomende infrastructuur. Antwerp Airport is vandaag te veel toegespitst op lijnpassagiers, het zou bijvoorbeeld nieuwe sneldiensten moeten aanbieden voor de diamantsector en de havenbedrijven en meer niches dienen te zoeken. Antwerp Airport moet evolueren van mono-product naar multi-product. Wanneer komen er nieuwe verbindingen van nieuwe luchtbedrijven in Deurne? Gosselies haalt Ryanair niet binnen door op een stoel te blijven zitten. De Vlaamse regionale luchthavens zijn toe aan een tweede of een derde studieronde over hun toekomst. Verdienen de consultants niet té veel geld aan dingen die we al weten? Het wordt dus tijd dat er knopen worden doorgehakt. Als de HST-lijn naar Schiphol opent, verandert de marktsituatie voor Deurne opnieuw ten gronde." FRANS CROLS