Vroeger was het makkelijk. Er was een berline - een auto met vier deuren en een koffer. Voor wie wat meer budget had, was er ook een coupé: een wagen met een sportievere lijn en twee deuren. Wilde je echt mondain doen, dan kon je voor een cabriolet gaan. En voor kleine zelfstandigen was er hier en daar al een break. Maar daar bleef het wel bij.
...

Vroeger was het makkelijk. Er was een berline - een auto met vier deuren en een koffer. Voor wie wat meer budget had, was er ook een coupé: een wagen met een sportievere lijn en twee deuren. Wilde je echt mondain doen, dan kon je voor een cabriolet gaan. En voor kleine zelfstandigen was er hier en daar al een break. Maar daar bleef het wel bij. In de jaren tachtig kwam - vooral uit Japan - de hatchback erbij. Ook met vier deuren, maar nu met een achterklep in plaats van een klassieke koffer. Als je die opende, had je rechtstreeks toegang tot de auto. In 1984 lanceerde Renault de eerste generatie van zijn Espace. Het merk populariseerde daarmee de monovolume. De sports utility vehicle of SUV bestond toen eigenlijk al, in de gedaante van de Range Rover. Die kwam in 1970 in de showroom, maar het duurde tot het begin van de jaren 2000 vooraleer dat koetswerktype razend populair werd in Europa.Ondertussen hebben de marketingboys van de automerken nog tal van andere benamingen verzonnen, in hun zoektocht naar een nieuw autotype dat even sterk aanslaat als de SUV. Zo kwam de crossover tot stand, een kruising tussen een coupé en een break, die hoger van de grond staat, zoals een SUV. En BMW pakte niet zo lang geleden uit met de term sports activity vehicle (SAV), om te benadrukken dat sommige SUV's van het merk een groot sleepvermogen hebben en dus bijvoorbeeld een boot kunnen meetrekken - vandaar de toevoeging 'activiteit'. De Porsche Taycan Sport Turismo biedt nog een ander koetswerktype: de shooting brake. Noem dat model gerust een kruising tussen een vierdeurse coupé en een break. De Sport Turismo wil een handigere versie zijn van de gewone Porsche Taycan, het eerste volledig elektrische model van het merk. Het model combineert dus de sportieve aard van de vierdeursversie met de functionaliteit van een break. Verwacht meer hoofdruimte achterin en een koffer waarin je 446 liter kwijt kunt. Nog altijd geen ruimtewonder, maar toch al een homp meer dan in de klassieke versie.Je weet welke rij-ervaring je kunt verwachten: we tipten de Porsche Taycan in deze rubriek al meermaals als de meest indrukwekkende elektrische auto die we in handen kregen. Aan dat oordeel is niets veranderd.