LinCHérie is een samenwerkingsverband van 42 Nederlandse detailhandelaars die gebruikmaken van een aantal centraal georganiseerde diensten (zoals marketing en administratie). Die overname stelt Van de Velde in staat om meer steun te bieden aan zelfstandige detailhandelaars, die de kern vormen van zijn distributienetwerk. Nauwelijks enkele dagen na de overname van het Nederlandse LinCHérie kondigde Van de Velde aan een bijkomend belang van 35,1 % te verwerven in {intimacy} voor 13,5 miljoen dollar. Daarmee krijgt het bedrijf de meerderheid in handen met in totaal 85 % van de aandelen. Die Amerikaanse keten kende de laatste jaren een sterke groei: in 2007 bezat ze nog maar een drietal winkels, tegen eind 2010 zal dat naar verwachting opgelopen tot twaalf à veertien.
...

LinCHérie is een samenwerkingsverband van 42 Nederlandse detailhandelaars die gebruikmaken van een aantal centraal georganiseerde diensten (zoals marketing en administratie). Die overname stelt Van de Velde in staat om meer steun te bieden aan zelfstandige detailhandelaars, die de kern vormen van zijn distributienetwerk. Nauwelijks enkele dagen na de overname van het Nederlandse LinCHérie kondigde Van de Velde aan een bijkomend belang van 35,1 % te verwerven in {intimacy} voor 13,5 miljoen dollar. Daarmee krijgt het bedrijf de meerderheid in handen met in totaal 85 % van de aandelen. Die Amerikaanse keten kende de laatste jaren een sterke groei: in 2007 bezat ze nog maar een drietal winkels, tegen eind 2010 zal dat naar verwachting opgelopen tot twaalf à veertien. LinCHérie en {intimacy} zullen weliswaar geen gigantische omzet- en/of winststijging teweegbrengen voor het lingeriebedrijf uit Schellebelle, maar niettemin zullen ze essentieel zijn op lange termijn. Door ondersteunende diensten aan te bieden aan zelfstandige handelaars verduurzaamt Van de Velde de relatie met hen en kan het ook waardevolle contacten leggen. Door een meerder-heidsbelang in {intimacy} te verwerven, legt de groep de hand op een distributieconcept in volle ontwikkeling dat ze op termijn kan uitbreiden naar andere markten. De Amerikaanse keten is overigens een aanvulling op het Oreia-netwerk dat Van de Velde ontwikkelt in Europa. De luxelingeriegroep vergeet echter niet de essentie: haar producten. Met de slogan 'To shape the body and the mind of women' (vormgeven aan het lichaam en de geest van vrouwen) dicht Van de Velde een maatschappelijke rol toe aan dameslingerie: ze weerspiegelt de vrouw die ze draagt. Het is dus essentieel voor de groep om een assortiment te kunnen aanbieden waarin alle stijlen aan bod komen (en dat aan alle omstandigheden kan worden aangepast). Twee jaar na de lancering van de 'sportlingerie' Marie Jo Intense en de overname van het 'stedelijke en gesofisticeerde' merk Andres Sardá, heeft Van de Velde een nieuwe Prima Donna Twist-collectie gecreëerd voor vrouwen met een vollere boezem op zoek naar sexy en modieuze lingerie. Zoals u kunt zien in de grafiek 'Omzetevolutie' heeft de strategie van Van de Velde zelfs tijdens de crisis haar vruchten afgeworpen. Voor 2010 verwacht het management een sterkere organische groei dan in 2009 (3,4 %) dankzij het economische herstel. De verbetering van de winstcijfers zal echter voornamelijk te danken zijn aan kostenbesparingen. Zo besloot Van de Velde vorig jaar om Andres Sardá te herorganiseren en om de productie te delokaliseren. Het heeft het aantal collecties van het Spaanse merk teruggebracht van 63 naar 21 en het distributienetwerk geherstructureerd (door niet-rendabele verkopen stop te zetten). Van de Velde heeft zijn productie van Hongarije naar Tunesië overgebracht, waar de kosten lager liggen. Dankzij die reorganisatie zal de lingeriegroep haar rendabiliteit kunnen verbeteren. Het management verwacht dit jaar een verbetering van de ebitda-marge (operationele cashflow) na twee (kleine) dalingen in 2008 en 2009, die te wijten waren aan investeringen in de ont-wikkeling van nieuwe merken en in het distributienetwerk. Door het gecombineerde effect van de stijging van de omzet, de verbetering van de marges en de verdwijning van de herstructureringskosten (2,9 miljoen euro in 2009), zou de nettowinst met minimum 20 % moeten kunnen stijgen tot 32 miljoen euro, ofwel bijna 2,40 euro per aandeel. Van de Velde is redelijk laag gewaardeerd aan 12,5 keer de verwachte winst voor 2010. Dat biedt kansen aan beleggers die op zoek zijn naar een aandeel dat op lange termijn (veel) beter kan presteren dan de indexen (zie de grafiek Van de Velde vs. Bel 20) maar niettemin over defensieve kenmerken beschikt. De lingeriegroep beschikt over een netto kaspositie van 40 miljoen euro en biedt een brutodividendrendement van 5,5 % (brutodividend van 1,65 euro voor 2009) terwijl ze elk jaar groeit, zelfs in een crisisperiode. Wij raden u daarom aan om een positie in te nemen rond de 30 euro. Van de Velde is een ideale basiswaarde voor uw portefeuille. (C) Door Cédric BoitteVan de Velde beschikt over een netto kaspositie van 40 miljoen euro en biedt een brutodividendrendement van 5,5 % terwijl ze elk jaar groeit, zelfs in een crisisperiode.