Auto's worden iedere generatie groter dan de versie die ze vervangen, maar bij de Peugeot 508 is het verschil wel opvallend groot: de 508 is niet minder dan 9,2 centimeter langer dan de 407. Daar zit meer achter, denkt u? Klopt: de 508 komt niet alleen in de plaats van de 407, maar eigenlijk ook van de 607, de grootste berline van het Franse merk. De afmetingen zitten netjes tussen beide oude modellen. Misschien zelfs dichter bij de 607, die ondertussen een stille dood is gestorven en dus zo goed als zeker geen echte vervanger k...

Auto's worden iedere generatie groter dan de versie die ze vervangen, maar bij de Peugeot 508 is het verschil wel opvallend groot: de 508 is niet minder dan 9,2 centimeter langer dan de 407. Daar zit meer achter, denkt u? Klopt: de 508 komt niet alleen in de plaats van de 407, maar eigenlijk ook van de 607, de grootste berline van het Franse merk. De afmetingen zitten netjes tussen beide oude modellen. Misschien zelfs dichter bij de 607, die ondertussen een stille dood is gestorven en dus zo goed als zeker geen echte vervanger krijgt. Dat heeft Renault ook al gedaan door de toplimousine Vel Satis te 'vervangen' door de bij dochter Samsung geleende en dus zonder ontwikkelingskosten klaargestoomde Lattitude. Mercedes, BMW en Audi blijven nu eenmaal heer en meester in de categorie van wijlen de Peugeot 607 en Renault Vel Satis. Klanten van de middenklasse, die het tot voor kort of nu nog altijd doen met een 407, zullen natuurlijk niet rouwen om deze serieuze upgrade. Achterin krijgen ze 5 centimeter meer beenruimte, en de koffer is zelfs met 25 procent gegroeid. Niet alleen in de berline-, ook in de breakversie. Bovendien is Peugeot erin geslaagd om dat allemaal te doen zonder de prijs op te trekken. Als je vergelijkt met de laatste prijslijst van de 407, dan merk je dat de 508 diesel met vergelijkbare uitrusting zelfs een zucht goedkoper is: 70 euro voor de 1.6 HDi en ongeveer 900 euro voor de tweeliter. Sterk staaltje, toch wel. Te meer omdat Peugeot in de afwerking de lijn doortrekt: dit is een serieuze stap vooruit. Of een auto goed geassembleerd is, merk je best op een slecht wegdek, zoals nukkige kasseien. En nee, we hoorden niet het minste parasietgeluid (piepen en kraken...) tijdens die oefening. Met altijd dat gevoel van comfort en leuke, aangename materialen in het interieur. Het rijgedrag van de 508 verenigt de deugden die het moet hebben: een goed compromis tussen comfortabele vering en dynamisch rijden, waarmee we bedoelen dat de auto niet vervelend doorwiegt in de bochten. We probeerden alle motoren uit en vonden dat de 508 het best tot zijn recht kwam met de 1.6 THP benzinemotor van 150 pk, die behoorlijk wat trekkracht in de lage toeren biedt en weinig dorst heeft. Maar in onze fiscale context heeft die versie in ons land natuurlijk weinig kans tegen de 1.6 Hdi. *Benzine1.6l van 116, 150 (automatische bak) of 156 pk. Instapprijs: 24.330 euro *Diesel1.6 Hdi van 112 pk Instapprijs: 25.330 euro 2.0 Hdi van 136 of 163 pk Instapprijs: 26.530 euro 2.2 Hdi (versie GT met sportievere ophanging en topuitrusting) van 204pk Instapprijs: 37.980 euroInteressant geprijsdBeste motor past niet in ons fiscaal klimaatJO BOSSUYT