Je hoort het wel vaker, vooral bij particulieren. Waarom zou je een Volkswagen kopen als je bij Seat hetzelfde krijgt, maar dan goedkoper?
...

Je hoort het wel vaker, vooral bij particulieren. Waarom zou je een Volkswagen kopen als je bij Seat hetzelfde krijgt, maar dan goedkoper? Er schuilt waarheid in, maar er zijn ook belangrijke nuances. Sinds Audi, Volkswagen, Skoda en Seat samen knusjes onder de vleugels van de VW-groep zitten, baren ze modellen die inderdaad heel veel gemeenschappelijke onderdelen hebben. Zelfs op hetzelfde platform worden gebouwd. En toch. Zet iemand met een blinddoek achter het stuur van een Audi A3, daarna in een Volkswagen Golf en uiteindelijk in de nieuwe Seat Leon: inderdaad veel gemeenschappelijke technologie, maar je krijgt telkens een heel ander gevoel. Want hoewel die auto's heel veel gemeen hebben, zijn het verschillende producten. Met andere deugden en andere kleine kantjes. Het soort schaalvergroting waarmee de VW-groep een breder publiek kan aanspreken. Met de modellen van Seat wordt op het sportievere publiek gemikt. Seat is synoniem met emotie. Met Spaans, sportief en sexy. Perfect voor wie gelooft in de VW-mechaniek, maar de Golf net iets te Spartaans vindt. Het is dan ook geen toeval dat Seat in de smaak valt bij een jonger publiek. We ondervonden het tijdens de test: deze Leon voelt helemaal anders aan dan een VW Golf. Om te beginnen is er de rijhouding: hoewel we met de standaardversie reden, dus met de standaardstoelen, hadden we te allen tijde de indruk veeleer achter het stuur van een kart te zitten dan in een auto. Een indruk die ook uit het rijgedrag sijpelde. De ingenieurs besteedden heel wat aandacht aan de ophanging van de Leon, om hem een sportief rijgedrag mee te geven. In het vooronder kozen we voor de instapversie van de dieselmotor (er is ook nog een twee-liter van 140 pk), het model dat in ons land best zal verkopen: de 1.9 Tdi van 105 pk. Voldoende krachtig, opmerkelijk zuinig maar helaas ook lawaaierig. De achilleshiel van diesels met een pompverstuiver is dat. In het vernieuwde Seat-gamma moet de Leon met zijn coupé-uitzicht het sportieve broertje worden. En omdat hij een dikke tien centimeter lager is dan de Altea en Toledo, oogt hij ook een stuk agressiever. En speelt hij perfect zijn rol in het nieuwe triumviraat dat Seat dit jaar in de showroom zette: de Altea (een sportief ogende monovolume en gezinsauto), de Toledo (een soort verlengde Altea) en de Leon werden in een spanne van amper zes maand gelanceerd. De laatste in het rijtje, deze sportievere Leon, verschijnt deze maand in de showroom. Seat wil er dit jaar nog vijfhonderd van slijten. En in 2006 vier keer zoveel. Moet kunnen. MOTOR: 4-cilinder in lijn, turbodiesel met pompverstuiver. CILINDERINHOUD: 1896 cc. VERMOGEN EN KOPPEL: 105 pk (77 kW) bij 4000 omwentelingen per minuut (opm) en 250 Nm bij 1900 opm. OVERBRENGING: handgeschakeld 5 gangen. PRESTATIES: topsnelheid: 185 km/u; 0-100 km/u in 11,3 sec. VERBRUIK: (testgemiddelde): 5,5 l. Co2-UITSTOOT: 141 g/km (euro 4). BASISPRIJS: vanaf 17.690, BTW inclusief. Leuk en sportief rijgevoel. PPP Zeer zuinige motor. PPP Lawaaierige diesel. _ Veel plastic in interieur. _Jo Bossuyt