Met de overname van Aditro, de Scandinavische marktleider in loonverwerking en digitale hr-diensten, zet SD Worx zijn Europese expansie voort, nadat het zich al in andere delen van de Europese Unie had verankerd. "Het is de bedoeling op termijn het onbetwiste Europese nummer één in hr-diensen te worden", zegt CEO Kobe Verdonck.
...

Met de overname van Aditro, de Scandinavische marktleider in loonverwerking en digitale hr-diensten, zet SD Worx zijn Europese expansie voort, nadat het zich al in andere delen van de Europese Unie had verankerd. "Het is de bedoeling op termijn het onbetwiste Europese nummer één in hr-diensen te worden", zegt CEO Kobe Verdonck. Waarom een overname in Scandinavië? "Daar waren we nog niet aanwezig. Aditro was al onze partner voor klanten die in de regio actief waren en op onze diensten wilden rekenen. Aditro richt zich vooral op bedrijven met meer dan 250 werknemers, wat heel goed bij SD Worx past. Het is ook actief op de groeimarkt van de digitale hr-oplossingen zoals het online regelen van vakantie of afwezigheden wegens ziekte. De payrollmarkt is eerder een vervangingsmarkt met weinig nieuwe klanten. De meeste bedrijven besteden hun loonadministratie al uit." Volgen er nog overnames? "Ja. Twee jaar geleden haalden we voor die overnames 80 miljoen euro binnen met een succesvolle uitgifte van obligaties. Door overnames, maar ook organische groei wordt SD Worx een van de belangrijkste hr-dienstenverleners in Europa. Ik claim nog niet dat we het Europese nummer één zijn, maar we zijn wel bij de top drie. SD Worx heeft nu 75.000 bedrijven en 4 miljoen medewerkers in portefeuille. Over vijf jaar moet dat meer dan verdubbelen naar 10 miljoen." SD Worx haalde vorig jaar een geconsolideerde omzet van 743,3 miljoen euro (-3,2%) en een ebitda van 77,3 miljoen euro (+15,3%). De coronaschade viel mee? "We hadden aanvankelijk tot vier keer meer werk met aanvragen van bedrijven voor het regelen van tijdelijke werkloosheid of thuiswerk. Onze poot met uitzendarbeid, werving en selectie en detachering had het lastiger. Normaal zien we een organische groei van nieuwe medewerkers bij klanten tussen 2 en 3 procent op jaarbasis. Dat cijfer was in 2020 voor het eerst sinds lang negatief."