De Rode Duivels bakken er tegenwoordig niet veel van, maar Euro 2000, het Europees voetbalkampioenschap dat België en Nederland in 2000 samen organiseren, ligt goed in de markt. Dat merkt Wilfried Delanghe (55 j.), de Belgische commercieel manager van het toernooi, maar al te goed. Samen met zijn Nederlandse collega Jaap Hubregtse moet Wilfried Delanghe sponsors en suppliers van het tweede niveau aantrekken. Het aantrekken van de hoofdsponsors is het terrein van ...

De Rode Duivels bakken er tegenwoordig niet veel van, maar Euro 2000, het Europees voetbalkampioenschap dat België en Nederland in 2000 samen organiseren, ligt goed in de markt. Dat merkt Wilfried Delanghe (55 j.), de Belgische commercieel manager van het toernooi, maar al te goed. Samen met zijn Nederlandse collega Jaap Hubregtse moet Wilfried Delanghe sponsors en suppliers van het tweede niveau aantrekken. Het aantrekken van de hoofdsponsors is het terrein van ISL Marketing AG, de exclusieve marketingpartner van de Uefa voor Euro 2000. Wilfried Delanghe: "Wij zoeken acht à tien partners. We trachten daarbij Euro 2000 in te passen in de projecten, die heel wat bedrijven opzetten met de eeuwwende." Wilfried Delanghe kan heel wat adelbrieven voorleggen in het domein van de marketing en de verkoop. Na zijn studie economie aan de KU Leuven en een postgraduaat bedrijfsmanagement aan de Universiteit Gent, startte Wilfried Delanghe zijn carrière in 1969 bij Unilever Belgium, in de divisie Iglo-Ola. De EK-manager blikt trots terug: "Ik stampte als eerste in België een callcenter (van 35 mensen) uit de grond." In 1978 werd hij geheadhunt door Chat Noir, een afdeling van Jacobs Coffee. Wilfried Delanghe: "Ook een goede leerschool om verkoop- en marketingtechnieken op te doen." In 1982 lokten de headhunters hem dan naar Campbell Soup Company, een divisie van Delacre. Wilfried Delanghe leidde er een verkoopteam van dertig mensen en het marketingdepartement. In 1986 klopte Coca-Cola Belgium aan. "Zo een kans laat je niet liggen. Ik deed er dan ook een schat aan contacten op in de marketing- en sportwereld," zegt de EK-manager. In 1991 kreeg Wilfried Delanghe van de frisdrankengigant de kans in het buitenland aan de slag te gaan. Hij paste omdat beide zonen nog in België school liepen. Een nieuw aanbod in België bood een uitweg: Spillers Petfoods Benelux, een divisie met een omzet van 2 miljard frank van Quaker Oats, zocht hem aan als algemeen directeur. Delanghe slaagde erin de winst gevoelig op te krikken. Ook succesvol was de lancering van kattenvoeding Felix, die op drie jaar tijd een marktaandeel van 12% veroverde. Deze carrière beantwoordde perfect aan het profiel dat de Stichting Euro 2000 zocht voor de invulling van de vacature van commercieel manager. Wilfried Delanghe heeft er een contract tot juli 2000. Zijn statuut als zelfstandige laat hem toe de Euro-2000-opgave te combineren met een sales- en marketingopdracht voor Music Hall van Geert Allaert. Wilfried Delanghe kent de sportwereld. Dertien jaar lang was hij logehouder van voetbalclub Anderlecht. Wilfried Delanghe was onder meer ook clubbeheerder van volleybalereklasser Lennik, en samen met Anderlecht-manager Michel Verschueren medeorganisator van de wielerwedstrijd Parijs-Brussel. Hij is ook vader van volleybaltopspeler Frederik Delanghe.