Als Luc Bontemps (42 j.) het over Recticel heeft, zegt hij nog altijd wij. "Omdat er zo'n sterke groepsgeest leefde, want we waren wel van een piepklein team geëvolueerd naar een reusachtige afdeling, maar we bleven in kleine ploegen rond specifieke projecten werken," zegt hij. Bontemps leidde bij Recticel Belgium de auto-afdeling in Wetteren van 1991 tot einde 1998. In die periode klom de omzet in de autosector van 700 miljoen frank naar 3,5 miljard en schoot de ontwikkeling van de Amerikaanse autovleugel van Recticel - Bontem...

Als Luc Bontemps (42 j.) het over Recticel heeft, zegt hij nog altijd wij. "Omdat er zo'n sterke groepsgeest leefde, want we waren wel van een piepklein team geëvolueerd naar een reusachtige afdeling, maar we bleven in kleine ploegen rond specifieke projecten werken," zegt hij. Bontemps leidde bij Recticel Belgium de auto-afdeling in Wetteren van 1991 tot einde 1998. In die periode klom de omzet in de autosector van 700 miljoen frank naar 3,5 miljard en schoot de ontwikkeling van de Amerikaanse autovleugel van Recticel - Bontemps was er vice-voorzitter - door het dak. Onder andere Ford, Opel, NedCar, Volkswagen en het Tsjechische Skoda vervoegden Volvo op de klantenlijst voor vormschuim voor autozetels; Colofast, Recticels kleurvaste "hightechschuim" veroverde de Amerikaanse en de Duitse markt. Maar in plaats van in te stappen in de management buy-in en de gezaaide inspanningen te oogsten, stapte Bontemps over naar de constructeursorganisatie Febiac. "Financieel was Recticel een betere keuze," beseft Bontemps. "Maar ik heb net op tijd beseft dat er ook nog andere waarden zijn. Ik heb een dochtertje van zes, met haar wil ik meer tijd kunnen doorbrengen. Dat valt slecht te rijmen met een job die je voortdurend naar het buitenland stuurt." Bontemps, een vlot vijftalige handelsingenieur en mathematicus, klopte zelf aan bij Febiac-voorzitter Ingmar Jonkers toen hij het ontslag vernam van René Fabry, zijn voorganger. "Ik ben een autofreak en paste perfect in het gevraagde profiel," zegt hij. Bontemps werkte twee jaar als onderzoeker aan het centrum voor bedrijfseconomie van de VUB en twee jaar op het Fonds voor Industriële Vernieuwing van het ministerie voor Economische Zaken. Dan ging hij aan het Como-meer wonen, van waaruit hij dagelijks naar het hoofdkwartier van Pirelli in Milaan spoorde. Bontemps: "In vier jaar tijd heb ik van daaruit de hele wereld gezien." In 1986 werd Bontemps Pirelli's Benelux-manager OEM's en marketing. Hij stuwde de bandenfabrikant met een vernieuwde logistiek naar het marktleiderschap op de Benelux-constructeursmarkt. "In die periode bracht ik ook de Pirelli-kalender naar ons land," lacht hij. Na een kort intermezzo als management consultant bij Carré, Orban & Partners (vandaag een filiaal van Korn Ferry International) stapte Bontemps over naar Recticel. Sinds 1 januari is hij directeur-generaal van Febiac. Zijn taak? Het bedrijf, zoals hij Febiac steevast noemt, verder professionaliseren. Hij krijgt daarvoor trouwens hulp van Didier Demaeght (37 j.), die zich in tien jaar tijd van arbeider bij Fina Raffinaderij Antwerpen opwerkte tot communicatiemanager van Fina Europe, een dochter van PetroFina. Hij komt kersvers Kanaal Z-directeur Moniek Denhaen (zie Trends, 15 oktober 1998) vervangen als woordvoerder van Febiac. Er staan hem drukke dagen te wachten. Zegt Demaeght: "Mobiliteit, fiscaliteit, recyclage en nieuwe brandstoffen staan in het middelpunt van de belangstelling. Er is geen boeiender moment denkbaar om in de ploeg van Febiac te stappen."