Schrikt DHL-soap investeerders af?

Wat betekent België voor buitenlandse investeerders? De jongste weken plaatsen diverse onderzoeksbureaus België op uiteenlopende plaatsen. Wat moeten we met zo’n hitlijsten en waar prijkt België na de DHL-soap?

Krijgt u ook een punthoofd van die lijstjes met landenrangschikkingen? Trends vroeg duiding aan Roel Spee, associate partner bij Plant Location International. Die divisie van IBM Business Consulting Services begeleidt bedrijven bij onderzoek naar een vestigingsplaats.

ROEL SPEE (PLANT LOCATION INTERNATIONAL). “Ga voorzichtig om met dergelijke lijstjes. Elk onderzoek is anders, omdat elke methodologie anders is. Het IMD in Lausanne, bijvoorbeeld, maakt een macro-economische analyse van het huidige jaar. Bertelsmann Stiftung für Volkswirtschaften kijkt naar de voorbije tien jaar. AT Kearney peilt dan weer naar de verwachtingen van managers. Zo’n vooruitblik op de toekomst lijkt alvast belangrijker.”

Maar kan je er ook iets mee doen?

SPEE. “Bij Bertelsmann staat Ierland op de eerste plaats. Wij houden echter niet van zo’n hot spot. Door zo’n grote aantrekkingskracht volgt er snel oververhitting: personeelsschaarste, stijgende lonen, dure woningen. Dat geldt ook voor het Indiase Bangalore. De voorbije tien jaar trokken veel informaticabedrijven erheen. De lonen zijn er inmiddels sterk gestegen, de arbeidsmarkt is er niet meer zo soepel.”

België bengelt blijkbaar rond een twintigste plaats. De typische Belgische middelmaat?

SPEE. “Volgens onze gegevens over buitenlandse investeringsprojecten staat België wereldwijd op nummer 23. Het land staat daarmee op zijn plaats. België is geen al te grote economie. Het aantal buitenlandse investeerders klimt wel. In de eerste helft van 2003 haalden we 49 investeringsprojecten binnen. Dit jaar zaten we op 1 juli al aan 62. Vooral in de chemie scoort België prima: met een negende positie wereldwijd.”

Maar de hele heisa rond DHL kan dit land toch geen goed doen?

SPEE. “Ach, dat blijft een specifieke situatie. Ik heb bij buitenlandse investeerders geen enkel signaal opgevangen dat DHL schade aan het imago zou opleveren. Logistiek blijft één van de sterke punten van België. De infrastructuur is goed, de ligging uitstekend.”

U bent zowaar nog gematigd optimistisch over het investeringsklimaat in België…

SPEE. “Er is natuurlijk een trend om productievestigingen naar lagelonenlanden te verhuizen en daar zal ook België nog enige tijd onder lijden. Maar België trekt nog steeds meer bedrijven aan, dan dat er weggaan. Ons land heeft enkele sterke clusters ontwikkeld en heeft nog veel investeringen aangetrokken in de chemie en autonijverheid. Duitsland en Nederland staan er slechter voor. Nederland haalt de jongste jaren nauwelijks nog nieuwe buitenlandse productievestigingen binnen.”

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content