E tienne Schouppe legt zich volgens doorgaans goed ingelichte bronnen niet neer bij de verkoop van Hesse Noord Natie aan het Singaporese PSA, en vooral de rol van de NMBS daarin. Schouppe wil een procedure aanspannen omdat hij bij de Noordzeeterminal (een 33-66 joint venture tussen de NMBS en Noord Natie) naar ...

E tienne Schouppe legt zich volgens doorgaans goed ingelichte bronnen niet neer bij de verkoop van Hesse Noord Natie aan het Singaporese PSA, en vooral de rol van de NMBS daarin. Schouppe wil een procedure aanspannen omdat hij bij de Noordzeeterminal (een 33-66 joint venture tussen de NMBS en Noord Natie) naar de geest van het contract buitenspel is gezet. Omdat juridisch gezien Noord Natie concurrent Hessenatie overnam, verviel Schouppes voorkooprecht in de joint venture als Noord Natie van eigenaar zou wisselen. Toch maakt men zich bij Hesse Noord Natie niet dadelijk ongerust. Hesse Noord Natie onderneemt wel stappen om zijn winstgevendheid op peil te houden. De goederenbehandelaar verhoogde zijn tarieven met 3%. De stijging van de kosten is becijferd op 3,9%. De enige overgebleven concurrent, het Australische P&O Ports, maakt van de hoge vraag gebruik om zijn tarieven met 15% tot 20% op te trekken. P&O Ports mikt op nog andere inkomsten. Afgelopen vrijdag werd een procedure ingeleid om zowat de helft van de aankoopprijs terug te vorderen van de twee containerterminals die het Brits-Australische concern begin 2000 kocht van de groep Katoen Natie van Fernand Huts. Volgens P&O Ports spiegelde Huts de cijfers te rooskleurig af, volgens de Antwerpse zakenman heeft P&O Ports zelf zijn huiswerk niet goed gedaan. Huts heeft trouwens nog meer werk klaarliggen voor maritieme advocaten. De Belgische rederij Cobelfret liet afgelopen maandag een procedure inleiden om een claim te leggen op alle inkomsten van Katoen Natie-dochter Flanders Container Terminal ( FCT) in Zeebrugge en Seaport Terminals op de Antwerpse Linkeroever. FCT sloot een contract voor de behandeling van het roroverkeer van Cobelfret, maar kreeg van het Zeebrugse havenbestuur MBZ geen toestemming om rorotrafieken te behandelen. Cobelfret dagvaardde daarom FCT, dat op zijn beurt MBZ dagvaardde. De Cobelfret-trafieken worden nu behandeld bij Sea-Ro, een joint venture van Hesse Noord Natie en MBZ, wat volgens FCT belangenvermenging is. De uitspraak over die zaak wordt verwacht in september. L.H. [{ssquf}]