Ze lopen niet met bosjes rond, de managers die van alle markten thuis zijn. De Antwerpenaar Marc Descheemaecker is wel zo iemand. Zonet heeft hij weer een stap gezet in zijn al rijk gevulde loopbaan. Sinds 1 februari is hij immers gedelegeerd bestuurder van Cemstobel. Na opdrachten bij McKinsey (consultancy), Black & Decker (gereedschapsmaterialen), Prado (tapijten) en Lederland (lederen fauteuils), gaat nu de wondere wereld va...

Ze lopen niet met bosjes rond, de managers die van alle markten thuis zijn. De Antwerpenaar Marc Descheemaecker is wel zo iemand. Zonet heeft hij weer een stap gezet in zijn al rijk gevulde loopbaan. Sinds 1 februari is hij immers gedelegeerd bestuurder van Cemstobel. Na opdrachten bij McKinsey (consultancy), Black & Decker (gereedschapsmaterialen), Prado (tapijten) en Lederland (lederen fauteuils), gaat nu de wondere wereld van de schoonmaak voor Descheemaecker open. "Mijn beste leerschool is en blijft McKinsey," zegt de econoom. "Ik leerde er vooral wat het betekent multifunctioneel te zijn in het ondernemerslandschap. Maar alle jobs gaven mij ruimschoots voldoening. Bij Black & Decker ontdekte ik hoe leerrijk het is om een tijdlang naar het buitenland in casu Duitsland te trekken. Bij Prado was ik de enige extra muros binnen een familiebedrijf. Een boeiende ervaring. Bij Lederland leerde ik alles over franchising en detailhandel." Voortaan wordt Descheemaecker verondersteld alles af te weten van schoonmaak. "Minuutje," zegt Descheemaecker. "Over de sector als dusdanig moet ik nog veel leren. Maar ik weet wel hoe je een bedrijf runt. Mijn grootste uitdaging in de nieuwe job ? Het verder uitbouwen van de leiderspositie van Cemstobel in België. Vandaag tekenen 5000 mensen mee voor om en bij de 4 miljard frank omzet en 15 % marktaandeel. Daar moeten nog enkele procentjes bijkomen. Dat kan, onder meer omdat we nu al borg staan voor kwaliteit getuige onze Iso 9002-norm en straks alles in het werk stellen om het zogenaamde Veiligheidscertificaat in huis te halen. Ik durf Cemstobel een sterk bedrijf noemen omdat het zo gedecentraliseerd werkt, dicht bij de klant en de markt dus. Bovendien weten we ons stevig geborgen binnen de moederkoepel, de Nederlandse holding Vendex." Wanneer men die holdingstructuur voor ogen houdt, is de overstap die Descheemaecker maakt van het distributiebedrijf Lederland naar het dienstenbedrijf Cemstobel ook minder groot dan op het eerste gezicht lijkt. Eigenlijk maakt Marc Descheemaecker gewoon interne promotie binnen de Vendex-groep. De nieuwe baas van Cemstobel is 41 jaar. In zijn vrije tijd is hij een van de stuwende krachten achter het regionale televisiestation Kanaal 3 uit Dendermonde. Maar nog meer aandacht krijgen zijn twee kinderen. Als Thomas (12 j.) zich met de jeugdploeg van Standaard Wetteren op het voetbalterrein begeeft of als Barbara (14 j.) de tatami betreedt, is vader Marc altijd wel ergens in de buurt. "Noem het een hobby," zegt hij. "Vroeger heb ik zelf veel gesport, nu niet meer." Zijn eigen conditie werkt Descheemaecker meer en meer bij in de tuin. MARC DESCHEEMAECKER (CEMSTOBEL) Van alle markten thuis.