Hyundai boert al een paar jaar goed. Het heeft dan ook de ambitie de grootste autogroep van de wereld te worden. Daarvoor moet je in zo veel mogelijk segmenten vertegenwoordigd zijn. Niet alleen in hatchbacks, berlines, breaks voor gezinnen en SUV's, je hebt ook modellen nodig die het imago van het huis helpen bouwen omdat ze jong en gris fijn. Of sportief, zoals de i30 Fastback N. Noem die wagen gerust een scheurijzertje.

Op het eerste gezicht valt dat niet te rijmen met de manier hoe vandaag naar auto's wordt gekeken. CO2 is uit den boze en we mogen niet sneller dan 30, 50 of 70 kilometer rijden op wegen waar dat tergend traag lijkt. Op relatief korte termijn moeten we allemaal elektrisch gaan rijden. En je bent een paria als je zegt dat je van een sportieve auto houdt. Maar hoe je het ook bekijkt, auto's blijven een kwestie van emotie. Heb je enige affiniteit met wielen, dan houd je van het snelle spul. Het is de bestaansreden van auto's zoals de i30 N Fastback, die in minder dan 7 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur accelereert. Ook als je hem niet koopt: hij helpt ervoor te zorgen dat je altijd een beetje het gevoel hebt dat je een sportieve auto koopt, als je bij Hyundai shopt.

Onderweg laat de wegligging zich op geen foutje betrappen. De i30 Fastback N gaat als op rails door de bocht, zozeer dat de auto heel snel vertrouwen inboezemt om zelfs met een rotvaart een slingerende bochtenreeks aan te pakken. Heerlijk rijden is het. Tenminste als je je verzoent met de realiteit: sportwagens zitten vandaag volgestouwd met elektronica om het allemaal in het gareel te houden. Het is dus behoorlijk moeilijk de achterkant uit evenwicht te krijgen, zoals geroutineerde bestuurders van kleine, sportieve auto's ooit naar hartenlust deden. We slaagden daar zelfs niet in toen we met onze testwagen op het circuit gingen. Of liever: als je het ding wild in de bocht gooit, voel je dat je tegen de aard van de auto ingaat.

Deze snelle Hyundai heeft ook een fraaie lijn, die doet denken aan modellen als de CLS van Mercedes, maar dan in het klein. De i30 Fastback N is zeker een auto met présence. Als minpunt onthouden we het interieur, dat voor zo'n mooie, flitsende auto best wat avontuurlijker mocht zijn, maar zich nu laat omschrijven als veeleer saai .

In cijfers

Motor

4-cilinder, turbobenzine, 1998 cc, 275 pk, 353 Nm vanaf 1450 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 250 km/u

0-100 km/u: 6,4 s

Normverbruik: 8,2 l/100 km

Emissie: 188 gr CO2

Instapprijs

37.499 euro

+

Prestaties

-

Interieur