"Carglass herstelt, Carglass vervangt." Dat gekende radiodeuntje wil Carglass nu toepassen in heel Europa. Onze buurlanden blijven het eerste, bescheiden én ambitieuze doelwit. Hoe meer gebroken autoruiten, hoe meer vreugd.
...

"Carglass herstelt, Carglass vervangt." Dat gekende radiodeuntje wil Carglass nu toepassen in heel Europa. Onze buurlanden blijven het eerste, bescheiden én ambitieuze doelwit. Hoe meer gebroken autoruiten, hoe meer vreugd. Hugo Leroi vertegenwoordigt de tweede generatie van een bedrijf dat in 1938 van wal stak als een kleine, ambachtelijke en vooral op Limburg gerichte spiegelfabriek. Van een lokale groothandel in bouwglas evolueerde de onderneming vanaf 1970, bij de komst van de tweede generatie, naar autobeglazing. In 1976 werd een aparte groothandel in autoglas opgezet vanuit Hasselt. Het bedrijf speelde handig in op de opkomst in ons land van de Japanse en de Amerikaanse auto's. De samenwerking met garagehouders liep vlot en de drie broers Leroi ontdekten de plaatsingstechniek in de VS. Kortom, enkele toevalligheden zorgden er voor dat zij vrij vlug hét gat in de markt ontdekten. Hugo, de jongste van de drie, is intussen gedelegeerd bestuurder van het huidige Carglass en verantwoordelijke voor continentaal Europa. De groei van familiaal bedrijfje naar internationale onderneming heeft hij van nabij meegemaakt. "De handelsnaam Carglass gebruikten we vanaf 1979. Toen startte als proefproject het eerste Belgische Carglass-Service Center in Deurne," vertelt Leroi. "Met mijn tweede broer heb ik me dan gegooid op de uitbouw van deze centers. Vanaf 1983 hadden we ook een eerste center in Nederland (Eindhoven) en in 1985 in Frankrijk (Lille). De splitsing datzelfde jaar van de bouwglas- en de autoglasactiviteiten in 2 gescheiden vennootschappen was voor ons het begin van de internationalisering." Hoe kwam de échte doorbraak er ? Hugo Leroi : "Om door te groeien, ontbrak het ons aan kapitaal en een grotere aankoopkracht om betere prijzen bij de leveranciers te bekomen. Om onze gespecialiseerde dienstverlening uit te bouwen over continentaal Europa, hebben wij Carglass op 1 oktober '87 volledig verkocht aan de Engelse groep Autoglass. Mijn basisvoorwaarde was dat er aan mijn positie als autonoom bedrijfsleider niets zou veranderen. Aan die voorwaarde heeft Autoglass zich gehouden. Na die overname begonnen we in 1988 aan een lange reeks overnames en openingen van distributie- en servicecenters in Frankrijk, Nederland en Duitsland, Portugal en in ons land. In 1991 werd in Hasselt Carglass Plus nv opgericht, het operationele coördinatiecenter voor continentaal Europa. Daaronder ressorteren nu zowat 300 filialen." Alleen reeds in ons land draaide Carglass het afgelopen boekjaar (einde maart) met 220 werknemers een omzet van ruim 1 miljard en voor heel Europa mag je die cijfers gerust met 7 vermenigvuldigen. Eén van de geheimen van het succes is de vlotte samenwerking met de verzekeraars. Leroi : "Die bevelen ons bedrijf aan bij hun klanten. Wij ontnemen hen de last van al het papierwerk."HUGO LEROI (CARGLASS) De verzekeraars bevelen ons bedrijf aan bij hun klanten.