Dacia blijft goed boeren. In Europa is de compacte hatchback Sandero al een paar jaar de best verkochte auto bij particulieren. Ook in ons land doet dat model het goed, net zoals de wat stoer ogende, compacte SUV Duster. Zeer scherpe prijzen voor een heel correct product: het blijft een succesrecept. Typisch voor de Belgische markt is dat zo goed als geen enkele Dacia de showroom verlaat tegen zijn basisprijs. Hier wordt bijna alleen de best afgewerkte en best uitgerus...

Dacia blijft goed boeren. In Europa is de compacte hatchback Sandero al een paar jaar de best verkochte auto bij particulieren. Ook in ons land doet dat model het goed, net zoals de wat stoer ogende, compacte SUV Duster. Zeer scherpe prijzen voor een heel correct product: het blijft een succesrecept. Typisch voor de Belgische markt is dat zo goed als geen enkele Dacia de showroom verlaat tegen zijn basisprijs. Hier wordt bijna alleen de best afgewerkte en best uitgeruste versie verkocht. Een deel van wat ze uitsparen met een basisprijs die veel lager is dan bij zowat alle concurrenten, spenderen de kopers aan extra's. Het zal niet anders zijn voor de nieuwkomer in het gamma: de Jogger. De Jogger neemt in de showroom van Dacia de plaats in van de Lodgy. Omdat echte monovolumes niet goed meer in de markt liggen, is het nieuwe model een cross-over geworden, een kruising tussen een break en een SUV. Perfect op de maat gesneden van de Europese en de Belgische consument. Maar aangezien de zeven zitjes van de Lodgy een unique selling proposition waren, neemt de Jogger ze over. Het resultaat is met voorsprong de goedkoopste auto per zitplaats op de markt, dankzij een instapprijs van maar 16.040 euro. Wie tevreden is met vijf plaatsen, betaalt nog 750 euro minder. Na de vorig jaar gelanceerde nieuwe Sandero levert Dacia met deze Jogger opnieuw een gaaf product af. Een best aantrekkelijke lijn en een interieur dat, ondanks het gebruik van behoorlijk wat harde plastic, best correct afgewerkt is. Je krijgt nooit het gevoel dat je in iets zit dat cheap is. Onderweg vonden we een aangenaam rijgevoel, dankzij een goed compromis tussen dynamiek en comfort. De kleine driecilinder van 1 liter is ruim voldoende, temeer omdat de Jogger een verbluffend laag totaalgewicht (ongeveer 1.300 kilo) heeft. De twee stoelen op de derde rij zijn niet alleen geschikt voor kinderen, maar geven ook volwassenen een keurige zithouding. Alleen is de toegang tot die derde rij niet zo vanzelfsprekend, aangezien er geen schuifdeur is. Er is dus wel wat klauterwerk nodig, dat vooral oudere volwassenen niet zo handig zullen vinden.