Bij BMW sputtert de motor niet. Hij loopt zelfs gesmeerder dan ooit. Vorig jaar liet de autobouwer uit München voor de zevende keer op rij een recordverkoop optekenen. Aan die groei lijkt geen einde te komen: uit de recentste cijfers blijkt dat januari 2018 de succesvolste januarimaand was in de geschiedenis van het Duitse premiummerk. Het noteerde een groei van 3,4 procent, goed voor een wereldwijde verkoop van 148.400 auto's.
...

Bij BMW sputtert de motor niet. Hij loopt zelfs gesmeerder dan ooit. Vorig jaar liet de autobouwer uit München voor de zevende keer op rij een recordverkoop optekenen. Aan die groei lijkt geen einde te komen: uit de recentste cijfers blijkt dat januari 2018 de succesvolste januarimaand was in de geschiedenis van het Duitse premiummerk. Het noteerde een groei van 3,4 procent, goed voor een wereldwijde verkoop van 148.400 auto's. Er zijn verscheidene verklaringen voor dat succes. Zo liggen premiumwagens goed in de markt. Ook bij Mercedes, Audi, Jaguar en Land Rover zijn ze best tevreden. Nog belangrijker is het zelden geziene modeloffensief van die constructeurs. Bij BMW en Mercedes is in de showroom al lang geen plaats meer voor elk model in het gamma. Iedere klant vindt gegarandeerd wat hij zoekt. Een op de drie verkochte auto's die BMW wereldwijd verkoopt, is er een met een X in de naam. Een sports utility vehicle (SUV) dus, met voorsprong het best verkopende koetswerktype. We reden met de nieuwste aanwinst in dat X-gamma: de X2. Die is voor de X1 wat de X4 voor de X3 is, en de X6 voor de X5: sportiever en hipper, flitsender, en misschien een snuifje minder praktisch. En duurder. Maar in het geval van de X2 is er meer. BMW gebruikte voor de nieuwkomer het onderstel van de Mini Countryman - BMW is de eigenaar van Mini. Gemeenschappelijke onderdelen maken het mogelijk veel nieuwe modellen te bouwen, zonder gigantische ontwikkelingskosten te maken. Het gevolg van die keuze is dat de X2 met voorwielaandrijving komt. Dat is niet meteen typisch voor BMW. We gingen op weg met de turbodiesel van 190 paarden en genoten van de auto, die fantastisch stuurt. Het was lang geleden dat we zo'n gevoel hadden achter het stuur van een nieuwkomer. Zelf bij driest bochtenwerk helt de kooi nauwelijks over en blijven de banden tegen het asfalt kleven. En het gaat niet ten koste van het comfort. De vering voelt zelfs zachter aan dan die van de iets grotere X1. De Duitse ingenieurs hebben knap werk afgeleverd. Voor de rest krijg je wat je van BMW mag verwachten: een auto die heel goed is afgewerkt en materialen van hoge kwaliteit. De instapprijs van 41.800 euro voor de 2.0 d, standaard met vierwielaandrijving, gaat wel snel zwellen als je je laat verleiden door alle opties.